Huiswaarts
Van Port Alfred na Johannesburg Langs die Pad van die Groot Trek
Van hier af
is ek Port Alfred en Port Elizabeth
toe, waar ek agter ander dinge gaan aan-snuffel het vir ‘n week. Port Elizabeth se
hoof-museum is ‘n besoekie werd, veral as mens hou van ou skeepskannonne en
skeepsmodelle. Ek het met mooipraat en beloftes uitdeel bietjie film in die
museum gebrand, totdat ek deur ‘n totale vreemdelik gevra was om asseblief tog
ook foto’s van hom te neem. Wat die stomme mens in gedagte gehad het, weet ek
nie, want hy sou mos nooit die foto’s weer sien nie? Ek was beslus nie lus om
foto’s van ‘n volslae onbekende persoon te loop neem nie. Dis toe dat ek maar
met ‘n paar agterdogtige kyke oor die skouer weer weggesluip het terug Port
Alfred toe. Die museum het ‘n skeepsmodel van die “Weymouth ”—‘n skip waarmee talle van die
bekende 1820 families gereis het. Van my voorvaders was op hierdie skip, en ek
was baie ingenome om ‘n paar foto’s van die model te kon neem, aangesien ‘n
gawe persoon so ‘n klompie maande gelede die skip se logboek vir my gaan
afskryf het in Engeland.
Met die
terugkom het ek weer langs die Visrivier opgery en gaan kyk of ek op my eie die
ou plaas Vanderlindeskraal kon vind. Die pad oor Slagtersnek is nogal ‘n
avontuur op ‘n paar plekke, maar dis heel gangbaar mits mens nie te
verbouereerd raak wanneer daar lateraan geen padtekens meer is nie. Die plaas
kon ek glad nie vind nie, so ek sal maar weer moet teruggaan as ek tyd het.
Gideon wou my soontoe vat, maar hy het ander verpligtinge gehad en ek wou hom
nie graag daarvan weerhou nie.
Die res was
maar bloot ‘n reis van dorpie tot dorpie. Op Cradock kry mens welliswaar nou
niks te ete op ‘n Sondag nie, maar dit is regtig ‘n lieflike ou dorp. Johan
Pottas moet my maar vergewe as ek ek hieroor my bek rek, maar ek is al die tyd
wel ‘n plattelander in murg en been en heeltemal gewoond aan sulke dinge. Mens
verwag net dat daar met soveel toerbusse in die dorp, ideaalgewys nog ‘n soort
“Ouma se kombuis” sou wees wat afval, gebakte skaapkop, pofadders, blindevinke,
souskluitjies en soetpatats sou bedien. Maar dit was my die beskore nie, en
meeste moderne siele gril seker deesdae vir sulke kos.
Die enigste
verdere voorval was tussen naby Steynsburg toe ek moes stop om sekerlik die
grootste bergskilpad wat ek in my lewe gesien het, uit die pad uit te verwyder.
Die ou kind van die berge het ewe verontwaardig vir my geblaas toe ek hom
wegdra sodat hy nie miskien die volgende motoris se hele verkoeler sou wegslaan
nie. Ook sodat die kar wat hom tref, nie dalk die taamlike diep afgronde langs
die pad sou intuimel nie. Dis toe dat ek agterkom my kar het iewers met die
slaggate se tref, ‘n brandstoflekkasie ontwikkel. Van toe af was dit ‘n gejaag
om by ‘n brandstofpomp te kom voordat die tenk leeg was. Al hoe vinniger en
vinniger. Tot my ontsteltenis moes ek vind dat Steynsburg nie meer brandstofpompe
het nie. Ek is eers later die storie vertel van hoekom die plek nie meer het
nie. Tragiese verhaal vir ‘n ander dag, daardie ene.
Op Bethulie
kon ek darem met weer die tenk aanvul en gerieflik verder ry tot op Bloemfontein . Die
volgende dag het die agenstkap in Bloemfontein
so pateties onwillig gereageer, dat ek maar self die lekkasie moes lap en
verder aansukkel. Gelukkig kon vriendelike werktuigkundiges in Welkom vir my
die probleem sommer vinnig en gratis herstel. As mens die enigste agentskap is wat
‘n ganse stad bedien is die versoeking seker maar altyd daar om
diens-standaarde tot ver benede die aanvaarbare norme te laat sak. Dis jammer.
Benewens dit was ou Bloemfontein
nog altyd vir my ‘n buitengewone aangename en vriendelike stad waaraan ek net
die beste herinneringe dra. Die stad brei geweldig uit en heelparty ou
landmerke is eenvoudig nie meer daar nie.
By Winburg
het ek gestop by die ou Voortrekker bymekaarkom monument waar baie van ons
voorvaders op ‘n tyd staanplek gemaak het. My eie voorvaders het byna almal vir
‘n tyd lank by Winburg gaan uitspan om voorrade aan te vul, seile te stop, nawe
te ghries, vellings te kort, en alles te doen wat gedoen behoort te word voor
mens die volgende been van ‘n lang reis na die onbekende binneland verder sou
aanpak. Mens kan jouself maklik voorstel hoe dit moes gelyk het in dae van ouds
met dosyne waens wat oral uitgespan gestaan het, en duisende stuks beeste,
skape en perde wat die hele vallei volg gewei het. Hier moes saens musiek
gemaak gewees het, en tot laat in die nag bespiegel geword het oor ‘n pyp en ‘n
beker koffie oor wat die toekoms mag inhou. Ek is seker op ‘n helder
maanlig-aand, as mens mooi luister, sal jy dalk nog ‘n paar vrolike note van ‘n
konsertina en boereviool kon hoor…
Die museum self
is tipies van die jare 60 se verbeeldinglose argitektuur, maar die monument bly
darem ‘n interessante landmerk om te besoek. Hoewel dit duidelik verwaarloos
is, is daar in die aanliggende museum nog lewe, al is dit maar net-net. Meeste
van die uitstallings is verwyder. Of dit deur iets nuuts vervang gaan word,
weet ek nie. Omtrent al wat nuut is, is ‘n klein, on-inspirerende uitstalling
wat iets te vertel het oor die geskiedenis van Winnie Mandela. ‘n Makabere
aanvulling tot Voortrekkergeskiedenis, voorwaar, maar nogtans onweerlegbaar
deel van Winburg se stadig-bewegende geskiedenis.
Die Voortrekkermonument buite Winburg. Elke vleul bevat die naam van ‘n aparte trekleier. In hierdie geval, Andries Hendrik Potgieter. |
Wat die
stop egter die moeite werd gemaak het, was die feit dat ou President Steyn se
geboortehuisie nog daar staan. ‘n Regte ou hartbeeshuisie met misvloere,
riet-plafon en dik klipmuure. Met die aankom kon ek nie help om te dink: “Ag,
hoe elendig om in so ‘n wind-verwaaide, misrabele ou plekke te moes leef nie.”
Tog, as mens die huisie binnekom, val dit jou onmiddelik op dat die atmosfeer
buitengewoon vriendelik is. Die meubels is keurig en van goeie kwaliteit
stinkhout. Alles dui op wat ‘n baie gelukkige pionierslewe moes gewees het. Van
luukshede was daar geen sprake nie, maar ek kon sien dat ‘n mens op so ‘n
plekkie kon woon soos ‘n onafhanklike pioniersgees bedoel was om te leef: vry
en gelukkig, onaangetas deur die gejaag van
tyd, en ongeraak deur die konstante aanhitsing van eksotiese drome en
hoë ideale. Dit is ‘n plek waar mens kon kinders grootmaak. ‘n Waardige plek
vir ‘n president om gebore te word. Dit is geen wonder dat President Steyn sy
lewe lank ‘n nederige en buitengewoon ordentlike heer gebly het nie. Die hele
plek getuig van karakter.
As mens
deur Bloemfontein
ry is dit die moeite werd om die ou presidensie reg oorkant die
magistraatskantore te gaan besoek. Die kontras tussen die twee wonings is baie
treffend aangesien die latere presidentswoning ‘n uiters stylvolle gebou is,
swierig ingerig en met interessante argitektuur.
Iets wat
van meer direkte genealogiese waarde is, is ‘n klein begraafplaas so ‘n 150
meter van die ou presidentshuisie by Winburg. Ek het geen konneksie met die grafte
nie, maar het almal maar gaan afneem ingeval dit vir iemand van waarde mag
wees. Die name is as volg:
·
Mattheeuwis Hendrikus
Wessels. 11 Julie 1799—10 Mei 1857 naby Winburg.
·
Gertruida Jacomina (Jacoba?)
[onleesbaar verweer] Wessels. (?) Junie 1838(?)—11 Aug 1883.
·
Johannes Wilhelmus Wessel
Wessels. 1 Junie 1818—22 Oktober 1856.
·
Theunis Cornelus Wessels. 2
November 1835—13 Nov 1891.
·
Thunis Cornelus Wessels. 29
Jul 1887—22 Augustus 1888. [Kindergraffie]
·
Cecilia Johanna Wessels. 6
Februarie 1819—20 Augustus 1855.
Wat
opvallend is van hierdie grafte, is eerstens die ongewone spelling van die
name, en tweedens die feit dat ‘n ster op omtrent die helfte van die grafstene
uitgekerf is. Dit lyk baie soos ‘n Ster van Dawid. Mens wonder nou of die
familie dalk ‘n prominente ster in hulle familiewapen kon gehad het, en of daar
‘n ander simboliese betekenis kon wees?
Die geboortehuis van President MT Steyn, net buite Winburg.
|
Laastens
moet ek sê dat dit van die hoofpad af lyk of die voortrekkermonument ongemaklik
naby die dorp se groeiende plakkerskamp is. Gelukkig is daar nog genoeg afstand
tussen die twee en dit lyk of dit nog heel veilig behoort te wees om hier aan
te doen. ‘n Besoek hier van nie baie tyd nie en is beslis iets om aan te beveel
vir ‘n reisiger wat lus het om ‘n halfuur lank bene te rek. Wat miskien meer
avontuurvol mag wees, is om ‘n besoek aan Winburg se begraafplaas te bring. Die
begraafplaas is half omsingel deur ‘n laekostebehuisingskema. Dit lyk nie vir my
of ‘n mens sommer sonde goeie rede daar behoort te gaan rondsnuffel nie. Wees
dus maar versigtig.
Daarmee was
my reis na die Oos-Kaap ook tot ‘n einde. Onthou net die spietkops wat oral
langs die N1 naby Winburg sit by daardie geel konstruksie-zone spoed-borde.
Hulle vang met kamera’s in die 60, 80 en 100km/h sones en hulle sit sommer so
1, 2 kilometer uitmekaar uit. As ek Freek Bezhuidenhoudt was, sou ek elkeen
miskien net daar bygeloop en met ‘n karee tak die loesing van hulle lewens gegee
het. Pleks dat hulle die roekelose minibusse in Bloemfontein
loop vang wat hulle aan geen wet of reël steur nie, eerder as om toeriste te
probeer vang wat geen veiligheidsgevaar kan
inhou teen billike spoed nie. In elk geval, ek het dit nie gedoen nie, want ek
voel ek is nog te jonk om soos Freek Bezhuidenhoudt in ‘n laaste stand van
glorie te moet sterf. Ons sal maar sien of daar later ‘n foto en ‘n
spoedkaartjie in die pos aankom.
Al wat ek kan sê is dat ek seker
maar ‘n goeie streep van ou Hendrik Potgieter se bloed in my het. As ek die
verval moet sien van wat eers ‘n baie goeie platteland infrastruktuur was, en
die minagting wat daar vandag vir reg en geregtigheid bestaan, sou ek maklik
weer my wa pak en verder trek. Ongelukkig is daar nou nêrens meer om heen te gaan
nie. Afrika het bitterlik beknop geword. Al vry wêreld wat oorbly is
Antarktika, en ek weet nie of ek nou al reg is om van sneeu en pikkewyneiers te
moet leef nie. Miskien later, maar nog nie nou al nie.
No comments:
Post a Comment