Van Cradock na Somerset-Oos - die Wye Ompaaie Langs...
Die nag op
Cradock is koud, maar uiters aangenaam en die akkommodasie laat niks te wense
oor nie. Die volgende oggend se ontbyt ontlok ‘n nuwe genealogiese diskussie en
die dame gee raad omtrent my reisplanne, terwyl ek ‘n bottel van haar
tuisgemaakte marmalade uitsoek om as ‘n geskenk saam te neem.
“Jong, ek het met
my man gepraat en hy sê jy moet liefs nie in die berge ingaan nie. Hulle sê
naby Queenstown het dit plekke so ses duim gereën, en Tarkastad se kant toe was
daar ook baie reën.”
Ek is
teleurgesteld. Dit beteken my hele besoek na Tarkastad en die reis langs die
Baviaansrivier en Glen Lynden is buite die kwessie. Ek het baie werk wat ek nog
daar wil gaan doen, maar ek verstaan. Dit help nie jy gaan grawe jouself in ‘n
drif vol modder in en dan moet jy daar sit en stokkies kerf vir drie dae voor
die volgende trekker verby kom nie. Dan maar liefs met die Visrivier langs.
Daar kan maklik gevra word
hoekom mens dit doen. Waarom loop krap sommiges alewig in die verlede? Hoekom
blaas party van ons alewig op die sand van tyd in die hoop om lank-verlore
voetspore onder dit te vind? Hierop kan
ek maar net glimlag en beleefd wegbuig. Daar is tog nie regtig ‘n antwoord nie.
Al wat ek kan
sê is dat daar party mense is wat verder as die huidige kyk. Party van ons sien
gedurig iets in die newelrige sagtheid van ‘n vroeë sonsopkoms. Dit is ons wat
kort-kort iets sags hoor in die fluistering van die aandwind, of wat ‘n storie
sien afspeel in die warm gloed van ‘n kampvuur. Party mense sit langs ‘n leë
slagveld waarvan die wonde lank reeds weer toegegroei is met veldgras en wilde
blomme. Maar ‘n oomblik later, hoor ons nog steeds die perde runnik, voel die
koeëls gons, luister na die gedruis van die krygsrumoer, die krete, en die
geroep na hulp of genade.
Party van ons sit
langs die graf van ‘n onbekende, en sien nie ‘n hoop grond nie, maar ‘n moeder
wat bemind was, en bemin het. Dat sy aan ons bekend is of dalk nie, maak nie
regtig saak nie, want ons het haar soort
geken, ‘n honderd maal reeds. In die datum op haar grafskrif sien ons nie
syfers nie, maar ‘n tragedie. ‘n Jong vrou wat in die greep van die Spaanse
Griep van 1918 die lewe moes aflê, om ‘n huis vol klein kindertjies verwilderd
en verlore agter te laat. Ons sien die hand van ‘n voortydige dood soos ‘n
swart wolk na ‘n klein familie gryp, om ‘n negentig grade draai in die pad van
‘n hele geslag neer te lê. Tussen die vervalle muure van die dig-oorrankde
ruïnes van ‘n plaashuis, hoor ons die gelag van kinders, die glimlag van ‘n pa
wat van die lande af tuiskom om sy kinders te groet. Hoed in die hand, ‘n
glimlag so wyd soos die horizon, en oë so vaal soos die winterse hoëveld lug.
Op die gebarste stoep met sy kakiebos en verwaaide droë mielieblare in die
hoek, sien ons nog die skommelstoel en gevoude, knoetsige hande van ‘n gryse
grootmoeder. Onder die uitgebrande latei van ‘n venster, sien ons ‘n kat lê en
spin in die oggendson, die oggend voor Kitchener
se kolonne met hul vuur kom besoek af lê het. In die konsentrasiekamp kerkhowe
hoor ons die gesug van elende. In die monumente sien ons die mylpaalmerke op
die pad na die bou van ‘n nasie. En so, kry ons drome gestalte.
Later gaan ons na
die argiewe waar vragmente van gister bewaar word. Met koorsagtige haas en
jarelange geduld belê ons ons lewens in die tydsame proses om substansie aan
ons drome te gee. Om getuienis te vind vir die beelde wat voor ons geestesoog
afgespeel het, en materiaal te vind waarmee ons nuwe drome kan bou. Miskien is ‘n ware geskiedkundige
of genealoog, op die ou end, wat Koos du Plessis sou genoem het: “’n
droomswendelaar.” Dit is ‘n mooi woord. Dit is iets wat mens bybly as jy deur
die Groot Karoo krys met ‘n naald wat huiwer rondom die perk waar spietkops met
kamera’s vir jou wil begin kyk.
Op soek na Voortrekkerplase
Met gemengde
gevoelens draai ek die motor se neus skuins en mik suidwaarts. Ek voel aan die
een kant ek is nog lank nie klaar met Cradock en sy ryk geskiedenis nie, maar
aan die ander kant roep die moontlikheid van nuwe ontdekkings vrolik. Soos die
horisonne ons voorvaders alewig bly roep het met ‘n fluistering van ‘n beter
belofte. Ek was nie seker wat die dag gaan oplewer nie. Om
die waarheid te sê, ek was nie eers seker presies wat ek gaan soek het nie. Om reguit deur te ry na Somerset-Oos sou my moontlik met
te veel tyd laat. En om af te draai en in die Baviaansriviervallei op te ry mag
onder die nat omstandighede dalk moeilikheid soek wees, maar ek het besluit om
maar te kyk waarheen my neus my lei. Die ander opsie was natuurlik om te gaan
soek na Van der Lindeskraal, wat relatief naby die pad in ‘n kromming van die
Groot Visrivier moes lê. Ek het voor die tyd die kaarte mooi bestudeer met die
oog op ‘n besoek aan Van der Lindeskraal, en het welliswaar selfs die vorige
jaar al daarna gaan soek. Maar dit moet almal vir eens en vir altyd weet—ek kon
nog nie ‘n padkaart kry wat die Visriviervallei en omstreke behoorlik uitlê
nie. Ek dink dit moet wees omdat baie van die ou grondpaaie vandag al so
verwaarloos is dat dit omtrent nie meer as ware nasionale paaie beskou word
nie. Hoe dit ookal sy, selfs Gideon
de Klerk, wat nie ver daarvandaan af boer nie, het die vorige jaar sy kop
geskud met frustrasie en uitgevaar oor hoe onakkuraat my splinternuwe
kaart-boek was—die misrabele een waarvoor ek R50 betaal het, net om uit te vind
dat dit nog presiés dieselfde inligting bevat as die een wat ek reeds 13 jaar
gelede bekom het. En dit het my verwonde ego darem ietwat gesalf en my laat
voel dat ek miskien nie heeltemal so rigting-onnosel was as wat dit begin lyk
het nie.
Van der
Lindeskraal is die plaas waar my oor-oupagrootjie se oupa, Leonardus Petrus
Labuschagne, in alle waarskynlikheid sy wederhelfte gaan haal het. Leonardus
Petrus Labuschage is op 2 Mei 1790 in die distrik Swellendam gedoop. In daardie
dae was die distrik van Swellendam enorm groot, en het ‘n reuse gebied
ingesluit wat met verloop van tyd in verskeie onafhanklike distrikte opgedeel
sou word.
Leonardus Petrus
het aan die Oosgrens grootgeword en soos in die geval van die ander seuns van
sy tyd, sou ‘n baie harde jeugtyd waarskynlik gebalanseerd gewees het deur die
bekoorlikhede van ‘n wilde, avontuurryke woongebied vol bekoorlike
natuur-skoonhede en nuwe ontdekkings. Sy pa, Frans, was in die Kaap gebore, en
het as jong seun saam met sy weduwee moeder na die Oos-Kaap verhuis toe sy
moeder met die vrydenkende trekboer, Jan Nel, getroud is. Een van “ou Frans,”
soos hy soms later genoem sou word, se beste vriende was Andries Hendrik
Potgieter se pa, Hermanus Potgieter (wie se statebybel vandag in die
Voortrekkermonument te sien is). Hy is ook met Hermanus Potgieter se suster Cornelia,
getroud, sodat die Labuschagnes en die Potgieters dus aangetroude familie was.
Van veral Andries Hendrik Potgieter se avontuurlustigheid en vrydenkende gees,
is daar heelwat bekend, en mens kan
aanneem dat die koorsagtige wanderlust van die Potgieters sekerlik ook tot ‘n
mate op die Labuschagnes moes afgevryf het. Mens kan
dit aflei aan die feit dat die Labuschagnes se name aan verskeie plase op die
Oosgrens gekoppel kan word, sonder dat mens kan aflei dat hulle
noodwendig aan ‘n spesifieke een verknog was. Moontlik het hulle ook soos baie
ander boere tydens hierdie stormagtige jare, gedurig bly versit na gelang van
veranderende omstandighede, voordoen van nuwe geleenthede, en verskeining van
nuwe gevare. Van een leningsplaas tot die ander.
Ons weet dat
Frans Labuschagne al in Mei 1775 ‘n boer van die Oos-grens was, saam met boere
soos Louis Nel, Jacob Potgieter, Willem Prinsloo senior, Hendrik Kriegler,
Claas Prinsloo junior, Johannes Kloppers, Hendrik Klopper, en Johannes Nortje
senior, en dat hulle blykbaar teen hierdie tyd al verhuis het na die
Bruintjieshoogte omgewing. Die gebied van Bruintjieshoogte, wat vandag as die
Somerset-Oos distrik bekend staan, is Karoo-wêreld. Van Cradock af mik die
Groot Visrivier min-of meer suid, en aan weerskante van die rivier verreis ‘n
wildernis berge wat die rivier soos vlerke aan die ooste en weste begrens. Wes
van die Visrivier loop die berge in ‘n aaneenlopende lyn oor Pearston na
Graaff-Reinet. Oos van die rivier lê die berge weer soos ‘n groot ronde eiland,
met Winterberg wat misterieus en onverbiddelik oor die hele massa waghou.
My
veronderstelling is dat die Boere aanvanklik effens skrikkerig sou gewees het,
en eers wes van die Visrivier sou gewoon het, maar dat hulle baie vinnig onder
die versoeking sou geswig het om die rivier oor te steek en ook die berggebied
ten ooste van die rivier te koloniseer—totdat sekere boere soos die latere
Voortrekkerleier Piet Retief, uiteindelik baie ver oos sou gaan vasskop.
Wat die
Labuschagnes aanbetref, weet ons net dat hulle waarskynlik teen die laat 1700’s
al in die Visrivier omgewing gewoon het, en dat hulle teen 1795 buure was van
die wel-bekende Freek Bezuidenhout van Slagtersnek-faam. Die Potgieters het
verder noord in die rigting van Tarkastad gewoon, en alhoewel die afstand
tussen hulle betreklik groot was, moes die twee families nogtans van tyd tot
tyd kontak gehou het, gesien aan die feit dat hulle lotgevalle in later jare
baie nou aan die van die Potgieters verbind sou wees.
Die gedagte dat
die Oosgrens nog ‘n baie wilde en ongerepte gebied was, kan afgelei word van
die feit dat Frans se een broer, Casper, reeds in 1791 deur Hottentotte vermoor
was. Inderdaad het die Labuschagnes ook soos ander boere, gereeld onder die
moord-en-strooptogte van die Khosas en Fingos deurgeloop. Die wêreld was nog
vol grootwild, en dit sou logies wees dat die Labuschagne seuns almal op vroë
ouderdom reeds goeie skuts en perderuiters sou gewees het.
Leonardus Petrus
Labuschagen en sy kleinboet Adriaan was nog maar jong seuns tydens die
Slagtersnek-gebeure. Op hierdie stadium het die Labuschagnes reeds oos van die
Visrivier gewoon in die Baviaansriviervallei, wat soos ‘n klein slagaar deur
die droë half-Karoo berge loop. Leonardus Petrus en Adriaan was ten tye van die
opstand werksaam gewees by Freek Bezuidenhout. Freek, wat herhaadelik opdragte
verontagsaam het om weens klagtes van beweerde aanranding en veediefstal in die
hof op
Graaff-Reinet te verskyn, het geweet dat hy een of ander tyd moeilikheid te
wagte kon wees. Derhalwe het hy Leonardus Petrus en Adriaan, sowel as sy
ongedoopte basterseun, Hans, opdrag gegee om op die uitkyk vir die gereg te
wees. Uiteindelik het die gereg wel op Freek toegesak, en in die skietgeveg wat
gevolg het, het die drie seuns ‘n minimale rol gespeel. Veral die aandeel van
die Labuschagne seuns is onbekend. Mens kan maar net raai dat hulle vader hulle
vroegtydig aangesê het om hulle uit die voete te maak as daar moeilikheid sou
kom, of dat hulle eenvoudig die rieme neergelê het toe die pandoers op Freek
Bezuidenhout toesak.
Ongelukkig kon ek
nog nie die presiese plaas, “Zeekoegat,” vind, waar die Labuschagnes blykbaar
langs Freek Bezuidenhout sou gewoon het nie. Baie naby Freek se ou plaas loop
wel die “Zeekoerivier,” maar die huidige plaasname langs hierdie onbeduidende
klein stroompie bied geen leidraad nie. In alle waarskynlikheid het die vroeë
inwoners hulle plase ongeregistreerde name gegee, wat òf later deur nuwe
eienaars verander was, òf eenvoudig nuut geregistreer was toe die lenignsplase
meer formeel opgeteken was deur die naderkruipende Britse burokrasie.
Aangesien die
soeke na Zeekoegat aan die Baviaansrivier na bewering te riskant was weens die
nat paaie, het ek langs die pad besluit om maar liewer na Van der Lindeskraal
te mik. Van der Lindeskraal was eintlik ‘n Pieterse plaas wat behoort het aan
Johannes Theodorus Pietersen (1785-1836) x Anna Maria Bezuidenhout. Johannes
Theodorus was weer die seun van Bartel Pietersen en Anna Christina Minne.
Bartel was ‘n Deense matroos wie se skip aan die Kaapse kus gestrand het, en
wie toe deur goewerneur Simon van der Stel verlof gegee as om fortuin te gaan
soek waar hy dit ookal kon vind. Of Bartel nog geleef het teen die tyd dat sy
seun Van der Lindeskraal bewoon het, is te betwyfel, maar dit kan ook nie summier aangeneem word nie.
Na afloop van die
aaklige gebeure rondom die Slagtersnek opstand, het Leonardus Petrus op 3
Februarie 1811 getrou met Magteld Margaretha van der Merwe. Presies wie sy was,
weet ons nie, want sy verskyn maar in ‘n enkele huweliksinskrywing, en ek kon
nog nooit enige verdere gegewens omtrent haar opspoor nie. Sy moes egter vroeg
gesterf het, want kort daarna trou Leonardus Petrus met Margarita Pieterse, ‘n
dogters van Van der Lindeskraal. Sy kon moontlik ook redelik vroeg gesterf het,
want in 1815 of 1827 hetroud hy weer met haar suster, Anna Wilhelmina Christina
Pieterse. Dit is heel waarskynlik dat die Labuschagnes en die Pieterse mekaar
gereeld by nagmaal sou gesien het wanneer boere van heinde en verre die
Baviaansriviervallei ingetrek het om by die ou Glen Lynden kerkie geestelike
versterking te soek. Vir die Labuschagnes was so ‘n nagmaal trek niks besonders
nie, want die kerk was naby hulle plaas. Vir die Pieterses was dit egter ‘n
baie langer trek, wat sonder twyfel, besonders rof en stowwerig sou gewees het.
Van der
Lindeskraal moes destyds reeds ‘n spog-plaas gewees het. Die Visrivier gebied
het oor groot dele nie juis merkwaardige goeie grond nie, maar Van der
Lindeskraal lê in ‘n rivier-bog wat besonderse mooi diep, ryk rooi alluviale
grond bevat. Dit kon ek reeds by vorige geleenthede op landkaarte aflei.
Hierdie keer het ek gehoop om darem met my eie oë die feit te kan bevestig. Sonder akkurate kaarte het ek
maar gehoop om met geduld en geluk hopelik die regte pad te kan vind, en ek het my voorgeneem om die
eerste en die beste wat wat regs afdraai te neem. Die eerste afdraaopad het
inderdaad redelik droog en netjies gelyk, en ek het vol selfvertroue afgedraai.
Soos meeste plattelandse paaie is dit egter misleidend. Die eerste paar
kilometer lyk alles mooi, maar dan vernou die pad tot ‘n enkelspoorwydte op
verskeie plekke, en as jy jou weer kan
kry, dan moet jy woes uitswaai vir klippe, gate en modderpotte. My rigting het
darem reg gevoel, dus het ek besluit om voort te gaan tot ek nie meer anders
kon nie. Ek het darem so bietjie tyd gehad.
Na etlike
kilometers kom ek op twee boere bakkies af by ‘n stoor waar ‘n klompie werkers
besig was om hooi-bale te stapel. Ek besluit net daar en dan om die teuels in
te trek en eers rigting te loop vra. Van ver af kon ek sien hoe meet die boere
my verfoeilike GP nommerplaat, en ek lees sommer op ‘n afstand die wantroue in
hulle gedagtes. Ek kon my omtrent indink wat die boere sit en raai: “Hier kom
seker nou een van daardie verdomde ANC grondeise prokereurs wat vir ons kom
moeilikheid maak…”
Ek stop in ‘n
wolk van stof, draai die vensters oop, haal die sonbril af om minder na ‘n
skurk te lyk, en kom nadergestap met ‘n vrome gesig. Ek, wat self ‘n boer was,
probeer my beste boere-glimlag ten toon stel, maar ek weet al klaar dat my wit
gelaatskleur en netjiese klere my klaar laat uitstaan soos ‘n neon-pink
verkleurmannetjie op ‘n groen boomvaring.
“Môre, môre!”
probeer ek, terwyl ek my sagte kantoor-handpalm vriendelik uitsteek. “Ek is
Herman Labuschagne. Ek wonder of julle my kan help. Ek is is ‘n familiegeskiedenis
navorser en ek probeer ‘n plaas met die naam Van der Lindeskraal vind waar my
voorouers gewoon het voor die Groot Trek.”
“Willem Marais,”
antwoord die jong boer. “Dan moet jy met dié man praat,” sê hy, terwyl hy na
die groot man in die dubbelkajuit bakkie beduie. “Hy weet álles in die
distrik.”
Die ander meneer
stel homself ook bekend en beluister my storie so met een oog half-toe, terwyl
ek die gevoel kry dat hy my nog steeds so bietjie aansien vir ‘n
grondeisespioen. Maar ek druk braaf voort en hoop om die wantroue met boere
clichés dood te versmoor. Uiteindelik laat val ek dat die plek wat ek soek
langs die plase Kanaän, Erfdeel en Paradys is.
“O-o-o-o-ja-a-a,”
sê Willem. “Nou weet ek wat jy soek. My broer boer op Kanaän, en Van der
Lindeskraal is daar naby. Dit behoort aan Michael Vermaak.”
Ek knik my kop.
Van Michael het ek al gehoor, maar ek had my nommer vir hom verloor. Nou word
ek egter ingelig dat ek nie op die regte pad is nie.
“Nee kyk, jy moet
nou omdraai,” sê die groot man in die wit dubbelkajuit. “Ry nou weer t’rug
grootpad toe soos jy gekom het, want jou kar gaan dit nooit hier deur maak nie.
Hier lyk dit nog orraait, maar daar voor word dit lelik. Dan ry jy nou so daar
by Daggaboersnek af, tot jy sulke groot wit pilare kry.”
“Is dit nou by De
Klerksdal?” vra ek, want ek was al daar gewees. Dis waar die vriendelike Gideon de Klerk woon, wat my verlede jaar so mooi
gehelp het.
“Ja, netso,” sê
Willem. “Nou daar draai jy regs. Jy sal sien, dis ‘n grondpad. Nou hou jy met
hom net re-e-e-guit aan. Die pad gaan later oor ‘n brug, maar jy hou net regs.
Dan sal jy sien jy kom by ‘n vreeslike mooi plek so aan die voet van die berge.
My broer is daar en ek gaan hom nou bel en sê jy kom. En dan kan
hy jou miskien sommer met sy fô-baai-fô plekke gaan wys waar jy nie met jou kar
sal kan kom
nie.”
Tevrede dat die
onheilspellende vreemdeling met sy GP nommerplaat darem nou weet hoe om sy pad
weer uit die vallei uit te kry, groet die groot boer in sy wit bakkie, en
verdwyn in ‘n stofwolk om die draai. Ek vra nog verder uit omtrent die
pad-aanwysings, en Willem vertel my meer. Sy broer het Klein Kaanaan gekoop
nadat dit erg verwaarloos was. Hy het baie werk in die plaas gesit, en het
persimmon boorde aangelê.
“Nou,” sê Willem,
“is die plaas ‘n juweel vir die streek.”
“Persimmons,” sê
ek, “dis vir my ‘n simpele vrug. Dit proe so iets soos ‘n laf tamatie wat pap
geword het. Ek het ‘n vriendin wat vir ‘n Jood gewerk het naby Swellendam en
Bonnievale en sy sê as jy die goed kunsmatig ryp maak, dan word dit ‘n heerlike
lekkerny en ‘n peperduur uitvoerproduk.”
Willem stoot sy
blou pet agteroor, en lek oor sy lippe, en ek kan sien die bottel se prop skiet los. Ja,
hy weet van die Jood, en dit wil voorkom asof sy broer ook iets met die
konneksie te doen het. Skielik besef ek dat die GP spioen nou as vriend aanvaar
word, en die ys smelt oor die Karoo bossies.
Ek en Willem Marais staan daar en gesels vir byna twee uure lank. Die gesprek
gaan oor familie, oor die “goeie ou dae,” oor die foute wat ons pa’s en oupa’s
in ons opinie gemaak het in hul pogings om toe te sien dat hulle nageslagte
finansieël onafhanklik die wêreld ingestuur kan word, en toe kerm ons oor
grondeise, politiek en arbeidsonrus. Ons praat presies dieselfde taal, en nes
die vorige jaar met Gideon de Klerk,
voel dit na 20 minuute of ons al jare lank buure kon gewees het. Ek vra nog uit
omtrent die voor-Groot Trek se plase, en Willem beduie dat ek vir ‘n Tannie
Pieterse moet gaan opsoek.
Paradys |
“Voor jy nou by
my broer or Paradys kom, sê hy, “—dis nou voor jy oor die brug gaan, maar nes
jy oor die brug oor die rivier gaan, jy weet? Nou ja, dan kyk jy so skerp
terug, en daar sal jy ‘n bord sien met haar naam op. Daar draai jy nou in, en
dan ry jy net reguit aan vir so paar kilometer. Jy sal naderhand haar huis
sien. Dan vra jy die tannie sommer self. Daar is iewers nog grafte op ‘n plaas
en sy behoort jou meer te kan
sê.”
Ek maak nota’s,
skryf telefoon nommers af, en hou my stories vas wanneer Willem kort-kort
haastig na die hooimiedens toe stap om te gaan raas omdat die werkers die bale
verkeerd pak. Willem vertel my toe ‘n snaakse storie. Hy sê iemand van sy
geweste het eendag ‘n werker gehad wat so sleg was dat hy later nie meer met
hom kon saamwerk nie. Mens kan
vandag in elk geval nie meer net iemand afdank net omdat hy nutteloos-sleg is
nie, dus die persoon maar besluit om vir die kêrel ‘n werk te gee wat hom ten
minste net onder sy oë uit sou hou.
“Daar oorkant,”
beduie Willem, “vat hy toe die ou na die middel van sy lusernland toe, en hy
wys hom ‘n gat in die grond.
‘In dié gat,’ sê
hy toe, ‘woon ‘n muis. Ek wil hê jy moet nou hier sit met hierdie hamer en wag,
en as die muis uitkom, dan slaan jy hom dood. Verstaan jy vir my?’”
Blykbaar het die
stomme kêrel uure lank in die son gesit en wag vir die muis met die hamer in sy
hand, en toe besluit die lewe bied beter geleenthede op ander plekke. Vies het
hy huis-toe gestap, die hamer neergesmyt en aangekondig dat die baas nou maar
sy werk kan
hou, want hy het ander planne…
Ek het lekker
gelag en my weereens daaraan herinner dat vandag se grensboere weer sit en
sukkel met presies dieselfde probleme as 200 jaar gelede: onveillige
woontoestande, ‘n onvriendelike regering, ‘n geregstelsel wat nie die vermoë
besit om sy landsburgers se lewens en besittings te beskerm nie, en ‘n sisteem
wat boere egter aktief vervolg wanneer hulle gereg in eie hande neem ten einde
hulleself behoorlik te beskerm. Dan ook nog verkreupelende belastings, vervallende
infrastruktuur, en ekonomiese insinking. Dit is ‘n lang lys probleme…
Toe ek en Willem
omtrent twee uure later groet, besef ek helaas te laat dat ek myself staan en
verbrand het in die Karoo son. Ek kan my al klaar voorstel
hoe ek later die velle van my gesig sal moet sit en aftrek, soos wanneer ‘n
grillerige buitelander droëwors se velle so vieserig aftrek. Maar gelukkig was
dit nie so erg nie.
Ek het baie tyd
gespandeer, en nou moes ek vinnig ry om in te haal. Gly-gly om die draaie, en
elke nou en dan ‘n nare geskuur soos die motor se ABS remme inskop wanneer ek
probeer om modderpotte en slaggate te omseil. ‘n Genealoog het nie tyd vir
stadig ry op so ‘n dag nie. Dan terug op die teerpad, en ‘n klompie kilometer
op teer, terwyl ek aandagtig sit en luister om te besluit of die motor nou meer
of minder kraakgeluide het as vantevore. “Dieselfde,” besluit ek—net toe die
wit hekke van De Klerksdal wys dat ek nou moet regs draai op ‘n nuwe grondpad.
Paradys |
Om Klein Kaanaan
te vind was nie so moeilik nie. Die pad is net hier-en-daar lelik, maar
ongelukkig op so ‘n manier dat jy dit eers te laat sien en met geweld deur elke
derde beproewing moet ploeg. Ek probeer ontspan en myself herinner dat mens
jouself nie die opfoeter van wêreldsgoed te erg moet aantrek nie, maar dit gaan
maar swaar. Mens gaan by ‘n paar werklike mooi plase verby, en as jy weer sien
steek jy die enkelwydte brug oor die Visrivier met ‘n groot gejuig oor. Ek stop
en neem ‘n foto, want mens wil darem vir die nageslagte wys hoe het die rivier
gelyk wat oor-oupagrootjie se oupa moes oorsteek as hy wou gaan vry. Die water
is nog wild van die vloede en ek glimlag as ek dink dat ek nog nooit van ‘n
wilde rivier gehoor het wat ‘n jongman kon keer as hy by ‘n nooi wou gaan opsit
nie…
Spoedig maak my
aanwysings nie meer sin nie, en ek ry so voel-voel terwyl ek probeer klarigheid
soek aan die plaas-naambordjies. Uiteindelik vind ek Klein Kanaan se bordjie en
draai in. Mooi plaas. Lyk nes Willem dit beskryf het, maar ongelukkig is die
eienaar nie tuis nie. Ek neem maar ‘n paar foto’s en draai toe om. “Sal maar
vir Tannie Pieterse gaan soek,” neem ek myself voor.
Selfs dit, neem
‘n bietjie konsentrasie, maar kort voor lank vind ek haar uidraaibord, en durf
die plaaspaadjie aan. Die pad is nogal mooi, tot naby die einde waar dit in ‘n
pappery ontaard. Soms het jy net ‘n paar sekondes om te besluit of jy jou reis
net daar gaan kort-knip deur in ‘n vernederende stofwolk met druisende ABS
remme tot stilstand te kom voor jy die drek tref, en of jy maar gaan vet gee en
probeer deurploeg. Ek besluit ‘n Voortrekker-nakomeling skrik nie om ‘n kans te vat nie en ek
trap die diesel. Die motor grawe gruis en tref die modder soos ‘n nat biefstuk
op ‘n blokman se tafel meergeklap word. Sy draai haar neus links en regs, gooi
haar agterstewe rond, maar nog voor daar enige rede vir teleurstelling ontstaan
breek sy deur, en die volgende oomblik is ek op die tante se werf.
Ek stop, en van
ver af sien ek vir Moeilikheid. Ek weet nie wat is die hond se regte naam nie,
maar Moeilikheid sou ‘n goeie keuse wees. Ek gaan staan beleefd by die hekkie
en wag dat die hond se lawaai die huismense moet nader trek. Na ‘n paar minuute
kom ‘n skraal, ouerige dame te voorskyn, en sy begin met die hond raas.
“Staan net so,
laat ek hom eers gaan toemaak,” sê sy. “Dis deesdae so onveilig op die plase.
Tot die dominee weet al hy kan
nie hier inkom voor ek nie die hond gaan toemaak het nie.”
“Nee, dis reg so
Tannie,” verklaar ek. “Mens kan
nooit te versigtig wees vandag nie.”
‘n Rukkie later
kom die tannie weer te voorskyn en luister my storie aan. Sy kyk my
diep-aandagtig, so asof sy probeer besluit of ek pas uit die tronk ontsnap het,
en of ek maar net ‘n armsalige drommel is wat ‘n varkie vermis. Een van daardie
treurige mense wat mens liefs met Bybelse deernis moet probeer ontvang.
Genadiglik besluit sy blykbaar op laasgenoemde opsie en nooi my in.
“Kom, ek maak
eers vir ons iets om te drink,” sê sy. “Drink jy koffie of tee?”
Ek glimlag. Dis
die Boere-gasvryheid wat ek ken. Eintlik verkies ek tee, maar by boere-mense is
dit altyd veiliger om koffie te kies, en ek dui my keuse so aan. “Swart en
bitter, soos die siel van Afrika.” Die tannie vang nie die grappie nie, maar sy
dra die orders aan die kombuis oor, en kom dan langs my sit.
“Gee jy om as ek
rook?” vra sy. “Ek kry die goed nie gelos nie. Nou-die-dag, toe sien die
dominee my rook, en toe sê hy vir my, ‘ag wat Tannie, as dit jou plesier gee,
ROOK maar!”
Ek glimlag weer
en maak my leêrs oop terwyl ek liefs niks sê oor my filosofie dat die enigste
ding waarvoor sigarette goed is, is om tabak-tee van te trek waarmee jy gogga’s
op jou groente kan
doodspuit nie.
Ek verduidelik
dat my oer-oupagrootjie met ‘n Pieterse getroud was van die omgewing, en dat ek
nou hulle voetspore probeer navolg. Die tannie sit agteroor en dink so bietjie
terwyl sy aan haar sigaret suig.
“Ja kyk, my man
se mense was Pieterses, né? Nou, ek is seker nie heeltemal die regte persoon om
jou te help nie, maar wag so bietjie. Ek gaan bietjie mense bel en uitvind. Sit
jy nou eers hier. Verskoon tog maar dat die plek so lyk. Ek trek na my
dogtertoe want dit het te onveilig hier geword. Nou is alles deurmekaar van die
inpakkery…”
Ek sit en wag, en
kyk by die venster uit terwyl ek wonder hoe dit vir my voormense was om hier te
gewoon het. Ek hoor die tannie op die telefoon praat: “Jong, ek het nou ‘n man
hier, en hy sê hy doen navorsing oor families en goeters. Nou, hy wil graag
weet van Pieterses…”
Ek luister
geduldig terwyl die tannie ‘n opsomming gee van wat sy van my verstaan het,
maar ek kan
dadelik hoor dat ons nou agter die verkeerde Pieterse aan mik. Maar ek weet ook
dat ‘n genealoog se besigheid die soek van naalde in hooimiedens behels, en al
weet ek al klaar dat hierdie besoek waarskynlik nie die verlangde goudklont gaan
oplewer nie, sal dit nogtans seker darem iets positief oplewer. Dit was ook so.
Na ek nog name en telefoon nommers afskryf en my koffie beleefd drink, bekom ek
darem aanwysing oor hoe om by die grafte uit te kom. Jy gaan weer links in die
grootpad, dan draai jy regs by die brug, gaan die bultjie uit, en dan sal jy
later ‘n afdraai aan die een kant kry, so naby waar daar ‘n ou skooltjie was.
En dis waar die grafte is. Ek bedank hartlik en opreg. Diep dankbaar vir die
ouwêreldse gasvryheid en hartlikheid wat ek so hoop ons volksgenote darem
minstens vir nog een geslag sal kan
vashou voor dit ook uitsterf. Dit is goeie mense hierdie, besef ek toe ek wegry
en weer mik om deur die modderpoel te ploeg. Sout van die aarde. Die motor
klief die modder, en skeur die gemors oop soos die walle water van die Rooi See
toe die Israeliete deurgemasjeer het. Net baie vinniger. En ek het nog iets om
oor dankbaar te wees—dat ek nie verleë moes terugstap om ‘n trekker te loop vra
om my uit te sleep nie.
Ek stop by nog ‘n
ou siel, wat my vrolik beduie ek moet berg-op gaan. Heeltemal anders as wat ek
verwag het. Ek ry. Eintlik jaag, want die son tuimel al verkeerde kant toe. En
die pad word al hoe kleiner en nouer en leliker. Uitendelik is dit net ‘n
tweespoor plaaspad wat tussen die doringbome inkronkel. By ‘n melkery lê daar
‘n bank kraalmis wat oor die pad gespoel het, en die lorriespore daardeur is so
diep, kan kan van ver af sien dit is dieper as wat my
wiele hoog is. “De hel daarmee,” dink ek weer in ‘n breukdeel van ‘n sekonde
terwyl ek die huiwering tersyde vee. “Hier gaan ek deur al moet ek onder deur
die spul ploeg.”
Die volgende
oomblik is ek in die mis, en seil-seil so half onderdeur, half bo-oor. Ek
luister en sug verlig toe ek hoor die uitlaatpyp is nog vas.
Van hier af ry ek
maar so vra-vra, totdat ‘n bediende by ‘n verlate plaashuis my uiteindelik
inlig dat ek moet omdraai want ek het nou te ver gegaan. Na ‘n lang gesukkel
kom ek by ‘n dame uit wat sê haar man is nie nou tuis nie, maar ek kan agter daardie wit
Venture aanry, want die mense gaan ook nou grafte toe. Ek kon my geluk omtrent
nie glo nie. Uiteindelik het ek nie net die grafte gevind nie, maar selfs
iemand gekry om soontoe te volg! Ek spring dus dadelik in en sit die wit
Venture agterna voordat dit my dalk kan
ontglip en weer oorlaat aan die genade van misdrifsels en wel-menende
aanwysings wat my dalk nog in Koekenaap sal uitbring voor die son onder is.
Die kerkhof was
ook nie baie verder nie. Jy ry so skraap-skraap oor ‘n groot wal, en sukkel dan
‘n entjie ondertoe na waar ‘n klompie bome ‘n vierkant maak. Dis ‘n groterige
begraafplaas vir ‘n plaas. Ek merk dat die familie in die wit Venture reeds by
‘n graf doenig is met blomme, en voel half soos ‘n skurk om op hul oomblik van
privaatheid inbreuk te maak. Ek knik egter beleefd, en loop so bietjie rond. In
die verste hoek merk ek dat dit ‘n baie bedroefde geleentheid vir die familie
is, en die dame ween bitterlik by ‘n vars hopie grond, terwyl sy blomme in ‘n
vaas rangskik. Met dié voel ek toe baie gemeen om met ‘n kamera tussen grafte
te moet rondloop, en ek stap nader om te sober te gaan kennis maak. Ek
verduidelik dat ek hier is om die grafte te kom fotografeer om genealogiese
redes, maar ek is heeltemal bereid om eers ‘n ander draai te gaan ry, en later
weer terug te kom. Die familie groet my egter heel vriendelik, en die man
verduidelik dat dit vandag presies ‘n jaar gelede is dat hulle dogter deur ‘n
dronk vent in Johannesburg
gedood is in ‘n motor ongeluk. Dit is haar onopgemaakte graf wat hulle kom
beween het. So iets laat mens altyd ‘n bietjie van ‘n knop in jou keel wegsluk.
Om te sê hoe jammer jy is om sulke nuus te verneem klink altyd so lamlendig,
maar mens hoop maar dat die mense darem kan
aflei dat daar werklik simpatie is—al is ons vreemdelinge vir mekaar.
Die treurige begraafplaas |
Die man vertel my
dat hy in die geweste grootgeword het, en dat hy betrokke was by die
ontwikkeling van die Visrivier se besproeiingsbedrywighede. Ek het nie ‘n naam
gevra nie, maar ek vermoed dat hulle moontlik verwant aan die Vosloos kon
gewees het. In ieder geval, hulle vra toe dat ek asseblief moet voortgaan om
foto’s te neem, want hulle sal nie lank bly nie. Ons groet broederlik en
inniglik, en ek verskoon my om my met fotografie te gaan bemoei terwyl die
bedroefde ouers hul eer betoon aan die herinnering van hulle 21-jarige dogter.
So in die afnemery dink ek weer dat dit nou net mooi bewys wat ek so baie kere
dink: agter die steriele name en datums en feite op geslagsregisters, skuil ‘n
wêreld van lag en vreugde, verdriet en verlore liefde. Elke grafsteen getuig
van die lewe van ‘n geliefde wat eens op ‘n tyd geliefd was, en by sy of haar
heengaan, meestal met diepe droefheid beween was. Dit is ‘n aangrypende oomblik
om so iets weer vars te moet beleef.
Ek voltooi die
fotografiese sessie betreklik vinnig, en sukkel-sukkel maar so om my nuwe
digitale kamera behoorlik te leer gebruik. Baie van die grafstene is van
daardie vreeslike blink graniet, en in die skaduwee van die bome weet ek al
klaar dat mens die foto’s later baie moeilik gaan lees. Dit was ook presies die
geval toe ek later die foto’s aanskou het. Ongelukkig het ‘n paar grafte geen
inskripsie op nie, en die baie ou grafte wat daar was, se stene ontbreek
meestal. Die begraafplaas is in betreklike goeie toestand, maar dit is vir my
nogtans ‘n groot teleurstelling. Ek het werklik gehoop om Pieterses of
Labuschagnes daar raak te loop, wat dalk my Pieterse/Labuschagne verbintenis
kon help toelig. Die kans
is seker goed dat daar van hulle mog wees, maar by gebrek aan enige stene en
inskripsies het die hele besoek my net mooi niks nie. Die meer moderne
Pieterses, so het die egpaar by die vars graf my verduidelik, woon al baie lank
in die omgewing, maar hulle is natuurlik uit ‘n baie meer onlangse geslag, en
dateer beslis nie uit die voor-Groot Trek era nie. Ek neem die kerkhof se stene
maar af vir die Nasionale Begrafnisprojek, en troos my daaraan dat van die
informasie dalk meer van waarde mag wees vir sommige van my ander genealogiese
vriende. En ook dat die fotografering van die grafte, hopelik ‘n laaste verwysingsbron
kan word
indien verdere grafstene met verloop van tyd verweer of vernietig word.
Teen hierdie tyd
akuut bewus van die verloop van tyd, moes ek vinnig op pak en weer in die pad
val. My volgende oogmerk was om te gaan soek na die plaas Van der Lindeskraal,
waar my Labuschagne voorvader, Leonardus Petrus, sy twee Pieterse vrouens gaan
haal het. So vinnig as wat die pad my toelaat, beur ek weer terug met die pad
soos ek gekom het. By die T-aansluiting is ‘n groot tipe van ‘n fabriek op
linkerkant, en die ou jong wat ek daar gevra het, het vir my mooi beduie:
“Draai nou hier links (noord), en ry aan op die Witmos pad totdat jy die groot
naambord sien op jou regterkant.” Ek mik soontoe, en vir een maal kan ek begin sien hoe
die aanwysings en die topografie ooreenstem. Die eerste plaas op regterkant is
Paradys van Schalk Vermaak. Daarna kom die Klipfontein spoorweghaltetjie, nou
vervalle en verlate, maar karaktervol en mooi vir die oog van ‘n fotograaf.
Nee veel verder
nie, kom die grondpad en die spoorlyn bymekaar uit op ‘n plek waar die Groot
Visrivier ‘n draai maak wat reg in die berge insny. Hierlangs is die pad aan
die berhang uitgegrawe, terwyl die spoorlyn self met ‘n sierlike brug oor die
draai van die rivier sny. En net na die draai verkondig ‘n stel imposante hekke
met trots: “Michael Vermaak. Van der Lindeskraal.” Ek draai vrypostig af en ry
deur. Onmiddelik kan
ek sien dat dit die regte plek is, want hier lê die plaas lewensgroot soos ‘n
groot rooi vinger van voorspoed in die vriendelike elmboog van die Visrivier.
Die plaaspad is rond-geskraap en ‘n plesier om op te ry. Sonder buig of draai
loop dit reguit na ‘n netjiese werf waar ‘n moderne huis waghou oor ‘n kompleks
skuure waar blink-skoon plaasimpilmente en bottel-groen John Deere trekkers in
die son staan en blink. Dit is altyd ‘n plesier om ‘n netjiese plaaswerf aan te
tref, waar dit lyk of net kan
goed gaan. Rondom die opstal pryk die diep rooi grond van landerye in alle
rigtings, netjies gedis sodat die rye parallel lê soos kam-strepe in die
olie-deurweekte hare van Ducktail.
Die ingang na Vanderlindeskraal |
Ek stop so ‘n
diskrete afstand van die Lexus wat in die garage pryk, en nader die agterdeur
(wat blykbaar ook diens doen as voordeur). ‘n Klein seuntjie onder ‘n afdak is
besig om te speel met een of ander troetelder in ‘n kampie. Ek kan my nie nou
onmiddelik herinner of dit ‘n eend of ‘n makou of dalk ‘n hond was nie.
Brein-gaping… By die agterdeur word ek vriendelik ontvang deur ‘n persoon wat
voorkom asof hy dalk die plaasbestuurder kan
wees. Hy beduie dat Michael Vermaak—wat ek nog nooit suksesvol kon kontak
nie—nie op die oomblik daar is nie, maar sy vrou sal nou-nou hier wees. Ek kan gerus vir haar wag.
Ek sien die man is besig met ‘n middagete van brood en stroop, en ek bied aan
om buite te gaan staan en wag.
Tien minuute
later daag ‘n jongerige dame op en vra hoe sy kan help. Ek verduidelik dat my oor-oor-oor
oupagrootjie op hierdieselfde plaas gewoon het, en dat ek vreeslik graag wil
kom hoor of hier dalk nog bouvalle van ‘n ou postal, of dalk grafte kon wees,
wat dalk uit die Groot Trek era sou dateer. Sy dink so bietjie na en skud haar
kop. Nee wat, vertel sy my, die ou opstal is net daar anderkant die skuure,
maar selfs op ‘n afstand kan
ek sien die huis lyk nie baie oud nie. En van enige grafte weet sy niks nie. Sy
stel voor dat ek maar alter vir Michael moet bel en vra of hy dalk iets weet.
So tussen die landerye deur kan ek sien dat meeste van die oppervlakte van Van
der Lindeskraal se land-tong, van hoek tot kant reeds bewerk is, en ek kan sien
dat die kans van enige argeologiese oorblyfsels van my voorvaders see
teenwoordigheid, ‘n skrale hoop moet wees. Half teleurgesteld, knik ek maar die
hoof, en bied ‘n bedanking aan vir die oudiënsie. Na twee of drie jaar se
gesoek kon ek darem vir eens Van der Lindeskraal vir myself sien. Ek het geweet
dat die droom van grafstene met die name van my voorvaders, en ou klip-muure
waar hulle moontlik kon gewoon het, maar ‘n skrale hoop was. Met foto’s van Van
der Lindeskraal sal ek maar tevrede moet wees.
Met die terugry
bewonder ek weer die netheid en goeie indruk wat die plaas skep. Op so ‘n mooi
leningsplaas, hoop ek, kon die Pieterses en hul Labuschagne skoonseun, dalk
vooruitstrewend geraak het. Maar mens weet ook nooit. Dit is diep, ryk
alluviale grond, maar die rivierbog se rug is hoog, en ek twyfel of die oumense
leiwater uit die rivier sou kon bekom. Miskien was hulle nie eers werklik
ernstige saaiboere nie. Wie weet? In elk geval, vooruitgang in boerdery hang
van meer af as net goeie grond en ‘n vriendelike reënbui op sy tyd. Die
Pieterse testament se inventaris gee maar ‘n relatiewe diskrete lys bates op,
dus mag dit wees dat die alewige geroof en plunder of die Oosgrens in elk geval
die vooruitgang van ook hierdie familie bederf het. Met die terugry stop ek om
‘n paar foto’s te neem, en ek glimlag heimlik as ek dink hoe ek die foto’s met
Gerda Pieterse—my mede-belangstellende genealoog in hierdie plaas—sal kan deel.
Met die lange
ambisie van ‘n besoek aan Van der Lindeskraal uiteindelik vervul, draai ek die
motor se neus suidwaats en trap die diesel. Dit raak-raak so aan die verkeerde
kant van middagete, en ek besef dat as ek vinnig maak, mag ek dalk nog ‘n
besoek of twee iewers kan
inruim. Die volgende stap, dus, is Somerset-Oos. Met ‘n gebruil en ‘n wolk van
stof, wik ek om die groot vragmotors wat die paaie snuif trap, hoog gelaai met
lifelike ronde lusernbale. So, na gruime tyd, tref ek weer die teerpad by De
Klerksdal, en raak die gekraak en gekletter van grondpaaie vir eers iets van
die verlede.
Innig jammer
omdat ek nie tyd het om gou eers vir Gideon
de Klerk en sy hartlike familie te gaan groet nie, brul ek tot by Cookhouse,
waar die pad weswaarts aftak na Somerset-Oos. Dit is naby die plek waar die
Slagtersnek rebelle opgehang was, en ek trek kortstondiglik weer my mus van
wrewel aan om te dink hoe die Britse owerhede die stomme mense sommer twee maal
gaan hang het. Maar dit is dinge van die verlede, en die pad na Somerset-Oos
wink vrolik aan.
‘n Soeke in Somerset-Oos
Somerset-Oos is
‘n mooi dorpie, geleë aan die voet van die Bosberg, byna 1200 km sedert ek Johannesburg verlaat het.
Hier kry die dorp ortografiese reën, wat die Karoo
koel, lowerryk en vriendelik daar laat uitsien. Ek besluit om hierdie keer nie
weer tot skemer te wag voor ek akkommodasie soek nie, maar die Archer gastehuis
waar ek die vorige jaar gebly het, is ongelukkig vol. Ek besluit om maar eers
‘n draai by die dorp se museum te gaan maak. Die museum word gehuisves in ‘n
indrukwekkende ou herehuis aan die voet van die berg, so entjie van die
middedorp af. Die lang gras in die grasperk getuig van baie reën, maar die
parklandskap van ‘n tuin is weelderig en oordek met blomme. Langs ‘n groen dam
sit ‘n groepie toeriste en piekniek hou, en hulle kyk my nuuskierig aan terwyl
ek voordeur toe stap. Ek mis die voordeurklokkie en moet naderhand agter by die
kombuisvenster gaan aandag trek. ‘n Korterige dame maak die deur oop en nooi my
vriendelik binne.
“Wat bring jou
hier na ons dorp toe?” word ek gevra.
Ek glimlag en
probeer skadeloos voorkom, terwyl ek nogmaals geduldig verduidelik dat my
oor-oor oupagrootjie se geboorteplek as “Somerset-Oos” opgegee word, en dat ek
sy voetspore kom soek het.
“O, dan moet jy
met ons kurator praat,” sê sy. “Hier kom gedurig mense soos jy aan, en ons het
baie goed om hulle mee te help.”
Sy lei my plegtig
na die kurator se kantoor en laat my sit. Ek word koffie en tee aangebied, maar
ek wys dit vriendelik van die hand. Die dame verdwyn in die gang af terwyl sy
roep: “Emile! Emi-i-i-ile! Hier is ‘n meneer wat met jou wil praat oor
familiegeskiedenisse!”
Ek sit ‘n rukkie
lank in stilte, tot ‘n groterige besoeker met ‘n kort broek ingestap kom. Hy
kom vra belangstellend na die rede van my besoek, en toe ek hom inlig word ek
plegtig gewaarsku dat mens versigtig moet wees om te diep te krap. Netnou, sê
die besoeker, kry ek swartes in my voorgeslagte, en sulke goed wil ‘n mens tog
nie van weet nie. Ek knik die hoof vol erns terwyl ek my glimlag moet wegsluk
oor die stukkie ou Suid-Afrika wat so braaf hier voor my staan.
“Toemaar,”
antwoord ek, “genealoë is gewoond aan sulke ontdekkings. Daarmee moet mens maar
vrede maak. Ons kan
ongelukkig nie ons voorgeslagte self uitsoek nie.”
Die omie maak
later verskoning, en vertrek weer op sy weg. Die vriendelike museum-dame kom in
en verduidelik dat die omie maar nog so bietjie rassisties ek.
“Ag wat,” sê ek,
“eerder dit as wat mens skynheilig is oor wat jy werklik voel.”
Emile Els is die
kurator se naam. Baie vriendelik jong man wat dadelik vra waar ek beplan om
tuis te gaan. Ek antwoord dat ek ‘n plek soek waar daar stilte en veilige
parkering is. Hy dink so bietjie aan en bied toe die dorp se natuurresservaat
aan.
“Dis baie nice,”
sê hy. “Jy sal daarvan hou.”
Met dié skakel hy
sommer ook en vra of daar plek is. Daar is glo nog een hut beskikbaar, en hy
vra die beampte om dit vir my uit te hou. Ietwat oorbluf oor die vriendelikheid
bedank ek vir die behulpsame gebaar en bied aan om maar gou te gaan in-bespreek
terwyl dit nog vir my uitgehou is. Emile sê hy het baie goed wat ek kan deurwerk, en hy sal
dit vir my regsit wanneer ek terugkom.
Ek vertrek toe
met die nodige spoed en vind die grondpaadjie wat langs die berhang uitwentel,
verby die gholfbaan (wat glo spog dat dit een van die mooiste in die land is),
en toe in ‘n stukkie woud in wat netsowel in Knysna kon gewees het—geelhoutbome
en al. Ek kon sien dit is tipiese ou-parkeraad standaard, maar ek het vir
navorsing gekom, en sonder om te gaan kyk, bespreek ek solank. Ek moet R200
deposito vir moontlike toekomstige breekskade betaal, en wou my eers daaroor
wip, toe ek maar besluit om hoflik en instemmig te wees. Die beampte belowe dat
hulle die geld onmiddelik sal terugbetaal, selfs al vertrek ek 04:00 die
oggend.
Ek haas my hierna
weer terug na die museum, waar ‘n hele reeks bokse al reeds op die
eetkamertafel uitgepak is. Die vriendelike dame dra vir my tee en varsgebakte
soetkoekies met rosyne aan—dieselfde koekies wat hulle ook te koop aanbied. By
hierdie tyd is ek al meer honger as nuuskierig, en dit word met groot
waardering aanvaar. Terwyl ek my nog so verstom dat ek by die museum-tafel
tussen al die kosbare breekware mog sit en navorsing doen, kom sit die dame
langs my.
“Ag jong, ek het
niks anders om te doen na werk nie. Kom ek help jou sommer bietjie. Na wie sê
jy soek jy hierso?”
Half verbaas
mompel ek: “Labuschagnes, Pieterses of Pietersens, een Van der Merwe dame, en miskien ook Potgieters. O, en ‘n
Bester ook, maar hy is nie so belangrik nie.”
Sy skud haar reg
en skuif ‘n doos nader. Dit is die dorp se begraafplaasregister en
nuweliksregisters, wat deur ‘n vriendelike vrywilliger in duisende
indeks-kaartjies gekataloguseer is. Dit is nie eintlik die tipe rekords wat ek
in gedagte gehad het nie, maar gedagtig daaraan dat dit in elk geval nut mag
inhou, val ek gulsig weg, notaboek in die hand.
Na ‘n lange
gesoek was daar eintlik verbasend min om op te teken. Op die ou end is die
nuttigste rekords wat ek kon uithaal, bloot die volgende:
Begraafplaasregister:
66. JHM
Labuschagne (nota lees: “vermoedelik”) bl. 56 – L5 – no 34.
81. LD
Labuschagne. Oorl. 16/2/1985. Bl. 65. Perseel M3 – no. 47.
82. CJ
Labuschagne. Oorl. 24/1/1978. Bl. 65. Perseel M3. No. 48.
94. T
Labuschagne. Bespreek. Bl. 68.
95. T
Labuschagne. 16/3/1982. Bl. 68. M4 – no. 56.
Huweliksregisters:
Anna Francina
Labuschagne x 1881 Cornelius Francois De Lange
Gert Van Deventer
x 5 Mar 1826 Susana (sic) Labuschagne
Wessel Johannes
Vosloo x 4/12/1836 Anna Maria Labuschagne
Verder is daar
niks nie, en van die Pieterse inskrywings kon ek duidelik sien dat hierdie nie
“onse mense” is, soos my ma graag sê nie.
Wilde Kans op die Ingewing van die
Oomblik: Brakfontein
Teen hiedie uur
was dit al na toemaaktyd, en hoewel ek seker nog maklik ‘n uur daar kon gesit
en snuffel het, was die rekords basies deurgewerk en my taak dus volbring. Op
die ingewing van die oomblik skat ek die hoeveelheid daglig wat nog oor is en
besluit om ‘n wilde kans
te waag. My ou Leonardus Petrus Labuschagne het volgens die Pieterse boedel,
die helfte van ‘n plaas Brakfontein van sy skoonvader gekoop. Die ander helfte
het aan die Bester behoort waarna ek graag sou wou soek. Op hierdie plaas is
Adriaan Labuschagne gebore, my voorvader Leonardus Petrus se 18-jarige jonger
broertjie, wat saam met hom by die Slagtersnek opstand betrokke was. Al wat ek
weet is dat hy tydens die verhoor aangedui het dat hy op sy vader se plaas
“Brakrivier aan de Vischrivier” gebore was.
Ek het wel geweet
dat daar aldus die plaaslike boere, baie “Brakfonteine” in die omgewing was,
maar op die padkaart kon ek ‘n Brakfontein sien wat langs die Klein Visrivier
geleë was. Ek het gewonder of die verwysing moontlik na hierdie plaas kon
verwys, en het besluit om die moontlikheid te gaan ondersoek. Toe die
museum-dame van my plan hoor wou sy my onmiddelik daarvan afraai. Nee wat, het
sy beswaar gemaak, dis ‘n baie slegte pad daardie, dit loop langs die lokasie
verby, en dit word nou-nou donker.
Ek het maar
voorgegee dat die raad aanneemlik was, maar het onmiddelik suidwaarts gedraai
om hierdie naald in die hooimied te gaan opsoek. Die pad was eintlik glad nie
so vrot sleg nie, en op ‘n stadium was hy selfs vars geskraap, dus kon ek
daaroor nie kla nie. Die lokasie was ook nie ‘n bedreiging nie, en benewens dit
was dit half ‘n plesier om oor die groot plat vlaktes van die Karoo te kan skeer. Ver suid het
Grahamstad gelê, en my rigting was daarheen. Vinniger as wat ek verwag het, het
ek uiteindelik by ‘n plaasbordjie uitgekom wat “Brakfontein” lees.
“Nog ‘n gruwelike
plaaspad,” het ek innerlik gesug, en uitgeklim om die geroesde hek oop te maak.
Die geskraapte pad het spoedig versleg sodat ek moes vleg tussen klippe en
modder-potte deur. Op een plek moes ek so voel-voel aan die een kant van ‘n
modder dam deurry, en gehoop ek val nie daar vas nie, want hier—het dit vir my
gevoel—is geen lewe in die omgewing nie. Alles was stil en verlate. Na ‘n tyd
het die pad egter na ‘n eensame plaashuis gelei, ‘n weerbarstige gebaar geplant
in ‘n klein groen oasis van ‘n tuin en pasgemaak op ‘n groot vaal vlakte. Van
hek tot hek het ek gevorder en toe voor die tuinhekkie stilgehou. Onmiddelik
word jy bestorm deur ‘n bende vriendelike honde. Die ou grote was so ‘n ou
langneus teef met geel oë wat my herinner het aan ‘n ou tante wat ek jare
gelede geken het. By die huis was daar egter geen verdere teken van lewe nie,
maar net toe ek wou ry, toe kom ‘n ou jong aangeloop. Met ‘n glimlag vol lang
geel tande wat enige tandarts ‘n visioen van kreatiewe
rekonstruksiemoontlikhede sou besorg, het hy beduie dat die baas “by die beeste
is daar annerkant.”
Ek vra toe maar
uit oor grafte, en hy knik sy kop. Hy wys weer na “daar annerkant,” waar hulle
volgens hom glo nog redelik die “miesies ge-bagrawe het.” Ek bedank toe en
besluit om maar huis-waarts te keer, maar net toe ek by die krale uitry, toe
kom die plaasboer se bakkie ingedraai. Nee, wys hy my, ek moet na die ander Brakfontein gaan wat aan sy
buurman oorkant die pad behoort. En hy gee my sy nommer sodat ek hom kan skakel. Hennie
Marais[1]
is sy naam. Terwyl ek en hy staan en gesels oor grafte en oor my vae teorie,
glip van sy koeie egter by die oop hek in, en daar trek hulle agter die
speenkalwers aan. Dankbaar dat hy my tot dusver nog nie vir ‘n amptenaar van
die grondeisekommissaris se kantoor aangesien het nie, bied ek toe maar aan om
in my netjiese klere te gaan help koeie terugjaag. Nou, ek van alle mense weet
hoe is ‘n koei oor haar kalf as dit by skemer kom, maar hierdie Karoo koeie was iets van ‘n ander planeet. Ek had my
motor geparkeer so skuins voor die hek om te help met die uitkeerdery, en om
die gaping nog kleiner te maak het ek sommer die deur laat oopstaan. Dit het
vir my gelyk of daardie koeie van plan was om by die een deur in te bars en by
die ander uit, maar op die ou end is hulle weer verby, en al in sirkels moes
ons hardloop deur die mis, modder en stof, terwyl die beeste van uitkeer niks
wil weet nie. Na ‘n lang gespook het ons ‘n paar uitgekeer, maar die ou jong sê
toe ons kan maar loop want hy sal die kalwers by die kraal gaan uitkeer. Half
verstom dat hy dit nie eerder voorgestel het nie, bedank ek nogmaals en val in
die pad.
Hier moes ek
egter vir my dag se sondes betaal deur verpes te word deur elke vlieg wat nooit
die Groot Trek uit die Karoo mee kom maak nie.
Daardie dag het ek gesien dat niks so mooi vir ‘n Karoo
vlieg is nie as ‘n wit motor met ‘n swart interieur, want hoe ek ookal klap en
skel, uit wou die vuilgoed nie. Dit het gevoel of daar 400 vlieë saam met my in
die kajuit was, maar miskien was dit meer soos 40. Ewenwel, veertig is al erg
genoeg.
Tussen-deur kon
ek darem vir Hennie Marais skakel.
“Waar is jy nou?”
wil hy dadelik weet. “OK, nou wag vir my by die grootpad se hek. Ek is naby jou
en is nou-nou daar.”
Half-teleurgesteld
druk ek die foon dood. Teen hierdie tyd was ek moeg en honger en befoeterd, en
al wat ek eintlik wou geweet het is watse
grafte is daar op sy plaas. Nou lyk dit vir my of daar nog ‘n veldbesoek lê
en wag. Hennie Marais het getrou aan sy woord so 15 minuute later sy opwagting
gemaak, en beveel dat ek hom moet volg. Waarheen wis ek nie. Ek laat ‘n diskrete afstand
tussen hom en myself vir die stof (iets wat stadsmense mos nooit doen nie), en
ry rustig aan. Na ‘n lang ruk besef ek dat hy lankal moes afgedraai het, want
ek kry die gevoel dat ek nou al die suidpool nader. Dit as ook so. Met die
omdraai het ek hom ‘n paar kilometer verder naby sy hek gevind, wagtend op my
terugkeer. Hy het al die tyd afgedraai net toe ek ‘n vragmotor verbygesteek het
en met kenmerkende plaaslike wysheid geweet dat ek een of ander tyd seker weer
sou omdraai en terugkom…
By Hennie se huis
word die voorvaderbeendere plegtig uitgelê. Eers word daar uitgevra wie ek is
en waar ek vandaan kom en watter roeping my op my eksotiese weg gebring het.
Dan word daar uitgelê van watter Maraise hulle nou afstam, en ek word ingelig
dat sy ouma darem ook ‘n Pieterse was. Sy buurman “van daar annerkant,” soos hy
himself voorgestel het, is ook daar met sy familie, en almal vis belangstellend
uit. Ek mag nie ry voordat ons koffie en beskuit genuttig het nie, en dis eers
met verloop van tyd dat ek agterkom dat dit regtig nie lyk of ek hier op die
regte spoor is nie. Maar maak nie saak nie. Die Karoo
mense kry nie altyd baie kuiergaste nie, en die blink vreemdeling met sy
eksotiese stories oor die ou tyd was seker darem ‘n bietjie afleiding om die
dag mee af te rond. Hennie gaan grawe ‘n stapel ou Huisgenote uit vanuit die
1950’s, en daar word eers vir die vreemdeling gewys wat die wolpryse in daardie
dae was, en hoe min trekkers gekos het. Ons verkyk ons aan die
skoonheidsmiddels wat nes vandag se “L’Oréal-wat-g’n-mens-kan-betaal,”
aangebied word as die mees-effektiefste diepa’s om plooie weg te hou, skurfheid
te laat verdwyn, en tien-teen-een nog brandsiek kolle op die hond se ore ook
sal genees. Ek vra of hulle boklammertjies verloor het met die reën en kou.
“Ja, maar nie so
baie soos van die ander boere nie,” antwoord Hennie.
Ek vertel hulle
ek het naby Cradock gehoor dat van die boere 700 tot selfs oor die duisend
bokkies verloor het. Die boere klik-klik simpatie en skud die kop. Dis maar
hard om ‘n boer te wees…
Ons kuier duur
totdat die maan al hoog hang, en toe ons uiteindelik van mekaar afskeid neem,
het ek nogmaals geweet dat die hart van my nasie in ‘n duisend soortgelyke
plase in die platteland lê. Daar waar selfoonseine swak is, waar jy net een
sneeu-besmeerde TV kanaal kan
opvang as jy gelukkig is, en waar die Lister enjins saans nog dreun—dáár woon
die Afrikaners waarvan vandag so min nog oor is. Ek mis hulle. Dis my mense
daardie.
Onder ‘n reuse
geel maan, een dag van volmaan af, ry ek stadig en nadenkend oor die
uitgestrekte vlaktes van die Karoo . Eensaam en
stil lê die bekoorlike ou wêreld en glimlag ongeërg vir die besoeker. “Jy kan maar kom of jy kan
maar bly, dit maak nie aan my saak nie,” wil-wil die landskap amper vir my sê.
Sommige mense sal sê dat dit veral hier maar ‘n bra lelike wêreld is. Maar daar
is iets omtrent die vreedsame landskap wat mens tog raak. Jy kan jou nie teen die roep verset nie. “Daar
is tog baie mans wat met ‘n lelike vrou gedroud is,” dink ek, “maar dan is die
ou ding se hart so goed en wonder-mooi dat die spatare, bakbene en bakore later
mos glad nie meer saak maak nie…”
Somerset-Oos
bekruip my reg van voor, en dis half teleurgesteld wat ek die dorp binne ry om
‘n eetplek te loop soek. Iewers langs die hoofstraat maak ek myself as enigste
gas tuis in ‘n restaurantjie met breë ou plankvloere en stok-ou, vog-beskadigde
muure. ‘n Mollige kelnerin kom neem my bestelling vir pizza, en laat my dan in
vrede. Vir die volgende halfuur totdat die pizza gaar is, moet ek luister na
haar luidrugtige koketterige gesprek met die sjef.
Tussen die
moegheid glimlag ek toe ek terugdink aan wat my ma gesê het oor goeie maniere:
“My kind, manne wat op tafels sit gaan ‘n vuil vrou kry…” Ek neem nog ‘n
slukkie van my biertjie en wonder of dit “vuilBEK” vrouens ook insluit.
Na die ete stap
ek half vies vir myself uit omdat ek die kelnerinnetjie ‘n 10% fooitjie gegee
het. “Sy was darem baie vriendelik,” probeer ek myself troos, maar die
afstootlike sê-goed het my tog geïrriteer en ek het dan juis gedink ek gaan
haar niks gee nie. Op die laaste oomblik het ek egter vermurwe en tog maar
ingegee, en ek kan
nie dink waarom nie. “Jy is besig om simpel te word,” dink ek, en skuif agter
die koue stuurwiel in.
My akkommodasie
vir die nag was ‘n mengsel van uiterstes. In die buitengewone koel
woud-atmosfeer, was alles diep-stil en rustig—hemels. Buite druis ‘n
watervalletjie, en daar is geen verdere teken van lewe nie, behalwe dié van die
sekuriteitswag wat saamstap om inventaris te kom neem van die hele hut se
inhoud. Elke koppie, vurk, kussing en laken word getel—selfs die broodplank,
mikrogolf, asblik, en vier of vyf items wat seker deur die vorige gaste gesteel
was, word plegtig opgeskryf. Teen hierdie tyd was ek al so uitgeput dat ek die
prosedure maar in ‘n versteende toestand van verwondering gaan sit en beskou
het. Die binnekant van die hut was skoon, maar een of ander buitengewoon
on-aardige mens-reuk het jou onmiddelik aan die keel gegryp en begin wurg, en
ek het myself al klaar begin skel oor ek nie eerder kom ondersoek instel het
nie. Ek onderneem egter om met ‘n wolsak vol waardigheid stil te bly en in te
kruip. “Dis tog net vir een nag,” troos ek myself. As ek ‘n nag van galsterige
rookdampe kon uitoorleef sal ek ‘n mens-walm ook kan deurstaan. Ek het darem al baie, baie
erger avonture as dit beleef in my lewe.
Ek gesels so
bietjie met die sekuriteitswag. Hy sê hy kom van Graaff-Reinet, maar hy gaan
môre bedank en Rustenburg toe waar sy broer dink hy werk op ‘n platinum myn kan kry.
“Jong,” sê ek vir
hom, “weet jy hoe lyk dit onder in ‘n myn?”
Hy skud sy kop, maar sê dat enigiets beter
No comments:
Post a Comment