In die film Gladiator het Maximus aan sy
troepe gesê: “What we do in life echoes in eternity.”
Ek dink soms hieraan as ek met die tydsame
moeite van ‘n argeoloog vee oor die spore van ons voorvaders wat begrawe lê in
die waai-sand van tyd. Mens kan
nie help om te wonder hoeveel van ons antieke voorouers se dade nog in ons tyd
‘n impak het nie. Gewone mense kyk in ‘n spieël en sien bloot hulle eie beeld—‘n
twee-dimensionele beeld wat vlak en eentonig terugstaar sonder emosie. Hulle
sien nie want hulle oë is dof en blind van onkunde. Maar ons wat genealoë is
kyk in die spieël en sien ons voorvaders—en hulle vaders en vaders se vaders—wat
agter ons gesigte terugstrek tot in die grysheid van ons verlede.
Daar kyk ons na ons eie beelde en soek na
die tekens wat ons voorvaders vir ons laat beërwe het—gelaatstrekke en
karaktereienskappe. In ons eie gesigte soek ons met ‘n mengsel van opwinding en
vrees na oorblyfsels van die heldhaftigheid en skandes wat ons vaders en hulle
vaders oor tyd laat eggo het. Dit, ten minste, is een van die redes waarom ek
maar altyd bly terugkeer na die studie van name en datums van persone wat lank
reeds gesterf het. Vir baie is hulle blote inskripsies op grafstene. Maar vir
my, en vir diegene wat deur die lense van die bril van die genealoog kan sien,
verteenwoordig elke persoon nie ‘n dood nie, maar ‘n lewe. Iemand wat gebore
was om spore in tyd te trap, wat kon liefhê en vrees, wat kon droom oor die
toekoms waarvan ons vandag die gevolg is, en wat ook maar menslik bly wonder
het oor die verlede. Ek wonder dikwels wat ons ou stamvaders sou gesê het as
hulle kon weet watse groot nageslag hulle eendag sou hê—hulle wat dikwels self
so amper-amper deur die traumatiese gebeurtenisse van die geskiedenis ingesluk en
uitgewis kon gewees het.
Elke jaar in Oktober probeer ek dus ‘n reis
onderneem na streke waar my voorvaders gewoon, geleef, gewerk en gesterf het.
Weliswaar is die spore van hulle inwoning dikwels nie meer daar nie. Die hopies
grond van hulle grafte is lank reeds gelyk gespoel, en die stene wat hulle moes
merk, het lankal reeds verdwyn. Maar tog bly daar ‘n konneksie. Iets wat die
stroom van tyd oorbrug en wat dit moontlik maak om die oumense van die verlede
weer die hand te reik—en kennis te maak. Al is dit ook hoe newelagtig. Daar bly
nogtans iets wat aan mens roer wanneer jy op grond staan waar jou voorvaders
geleef het. Dit laat mens rondkyk na die hemel en die berge en woordeloos knik,
soos ‘n Zoeloe by ‘n voorvadergraf wat saggies prewel: “Sawubona Baba”—Ek sien
jou my vader.
My eerste skof was op ‘n winderige,
stormagtige aand. Ek sou vroeër die middag al ry, maar daar was te veel sake om
af te handel en ek mos omdraai om vir iemand iets te gaan optel wat vergete
gebly het. Dit het my mooitjies in die 4-uur spitsverkeer geplaas en gemaak dat
die reis na Bloemfontein
redelik inspannend was. Neute en biltong het die pyn verdoof maar dit kon
ongelukkig nie slaag om die frustrasie te demp van talle motortjies en bakkies
en bussies met naweekgangers wat bestuur ‘n toets van geduld maak nie. Ek noem
dit die kokkerot verkeer. Na sononder op Vrydag en Sondag-aande kruip al wat ‘n
onpadwaardige en oorlaaide voertuig is mos versigtig uit—nes kokkerotte na die
ligte-uit sein. Veilig in die wete dat die spietkops rustig by die huis lê en
Sewende Laan kyk. Dan poer hulle teen 60 die opdraandes uit en snel teen 80 die
afdraandes af met een geel, flikkerende hoof-lig en ‘n gestert-waggel wat
getuig van skokbrekers wat in Jan van Riebeeck se tyd al van ‘n ossewa
afgesteel was. Die nuwe geslag onder hulle jaag weer verby teen 140, rem dan
skerp en daag jou uit om hulle, plus drie lorries wat kop aan stert sit en
aankruip weer verby te steek sonder om deel van die land se ongeluk statistiek
te word. Dis nogal ‘n ervaring, om drie lorries en ‘n kokkerot-motor verby te
steek sonder om die klankgrens te breek en die spietkops wakker te maak. Die
adrenalien het darem ‘n opkikkerings-effek—veral op ‘n donker nag met
donderstorms en plek-plek reën naby Ventersburg en Winburg.
So kom ek uiteindelik Bloemfontein ingesluip met ‘n motor wat die
middag gewas was, maar nou vuil en vol strepe is. Elke vetkol, bloedsmeer en
wags-streep die selfmoord-briefie van omtrent twaalf duisend motte, muggies en
muskiete tussen die Goudstad en die Rosestad. My plan was om die eerste twee
aande by die gastehuis van Marthinus Jordaan tuis te gaan. Marthinus, soos
meeste van ons weet, is een van die ou aristokrate van genealogie met sy
asembenemende groot Jordaan geslagsregister wat onlangs publikasie gesien het.
Die kennismaking was inderdaad ook meer as die moeite werd. Marthinus se “DieStatige Gastehuis,” is in ‘n rustige, boomryke straat van Universitas
geleë—gerieflik naby die snelweg en digby die hospitaal, universiteit en ander
aantrekkings.
Marthinus was so hoflik om my met Vrystaatse koffie te ontvang en
tot laat te sit en gesels oor die verlede. Ek wens Marthinus geluk met sy
doktorsgraad wat hy nie lank gelede verwerf het nie, en die gesprek draai
spoedig na ons gemeenskaplike belangstellingsveld—ons Waldensiese voorvaders.
Betreklik min mense dra meer as net ‘n oppervlakkige kennis omtrent hierdie
uiters interessante voorvaders van ons Afrikaners, deels waarskynlik omdat
hulle deur populêre geskiedenisbronne hoofsaaklik onder die meer generiese vaandel
van “Hugenote” geklassifiseer was.
Marthinus Jordaan voor Die Statige Gastehuis |
Die Waldense was natuurlik ‘n uiters
interessante groep mense wat vir hulleself ‘n enorme hoofstuk uit die Europese
geskiedenis gekerf het. Inderdaad is die Waldensiese era met soveel onskuldige
martelaarsbloed gewas dat dit ‘n monumentale verhaal nagelaat het wat eenvoudig
nie misgekyk kan
word nie. Ongelukkig is by verre die meeste Waldensiese geskrifte lank reeds
vernietig is. Tog kan mens selfs uit die
annale van hulle vyande aflei dat hierdie dapper manne en vroue epiese
lewenservarings deurgemaak het wat sonder enige oordrywing, net so aangrypend
en dramaties was as enigiets wat Hollywood al
op die silwer-doek kon vaslê. Die Waldensiese beweging se oorsprong lê baie ver
terug in tyd—en die wortels daarvan kon volgens antieke skrywers soos biskop
Sylvester, tot na die Apostoliese era teruggefors word.
As ‘n geloofsgroep, het
die Waldense baie kontrasterend van hulle mede-landsgeote in die streke van
Piedmont, Angrognia, Luberon Provance en Languedoc in die suide van Frankryk
verskil. Inderdaad was die Waldensiese beweging op ‘n stadium so groot dat die
oor dele van die Italië, Duitsland en Switzerland gestrek het, en selfs tekens
gelaat het sover as die oos-Europese state. Die Waldensiese beweging van was
die staanspoor af gekant teen baie tradisionele Katolieke gebruike, en was
veral ingestel op ‘n buitengewone hoë peil van sedelikheid, werksetiek,
eerlikheid, opvoeding en geloofs-reinheid. Om die waarheid te sê, die
eerbaarheid van die Waldense was so bekend dat die Nobla Leycon die volgende
inskrywing opgeteken het: "If there be an honest man, who desires to love
God and fear Jesus Christ, who will neither slander, nor swear, nor lie, nor
commit adultery, nor kill, nor steal, nor avenge himself of his enemies, they
presently say of such a one he is a Vaudes [sinomiem met “Waldenser], and
worthy of death."
Deur die eeue heen het die Waldensiese
beweging verskeie denkrigtings deurgegaan, en die oorwegende doktrines het
dikwels van streek-tot-streek en van groep-tot-groep verskil tussen die afgeleë
bergvalleie. Nietemin, van die mees-opvallendste kenmerke van die Waldense was
die feit dat hulle die Sabbat dag onderhou het, dat hulle die Nuwe Testamentse
teëkanting teen militêre diens gehoorsaam het, dat hulle die Bybel self
oorgeskryf en persoonlik bestudeer het, en dat hulle die Skrif letterlik
geïnterpreteer het. Ook dat alhoewel hulle by tye florerend was, hulle ‘n
najaag van geld en materialisme en die verdrukking van armes ten sterkste
afgekeur het. Verder het hulle hulleself ook die gramskap van die Roomse kerk
op die hals gehaal deur nie die doktrine van pouslike onfeilbaarheid ondersteun
het nie, en deur ander sienings rondom die doop, die hiernamaals, en Katolieke
kerk-tradisies soos die vrykoping van sonde te huldig. Dit het die kerkvaders
ook nie geval dat hulle predikers in tale gepreek het wat gewone mense kon
verstaan nie, en die Bybel beskikbaar gemaak het aan die massas nie.
Een van die inkwisisielede, Rainier
Sacco, het geskryf hoe Waldense geïdentifiseer kon word. “By their manners and their language,” kon hulle geïdentifiseer word, het
hy geskryf, “for they are well-ordered and modest in their manners; they avoid
pride in dress... They do not amass wealth, but content themselves with what is
necessary. They are chaste... temperate in eating and drinking... [and] do not
frequent taverns or dances... They labour constantly... they may also be known
by their concise and modest discourse; they guard against indulging in jesting,
slander, or profanity.[1]
Die Waldensiese beweging het natuurlik die
Protestantse Reformasie met geslagte voorafgegaan, en het daar by tye
oorvleueling met die Reformasie sodat die geskiedenis soms sukkel om ‘n
akkurate onderskeid tussen die twee bewegings te tref. Nietemin, uit hierdie
groep verdruktes wat vir honderde jare lank ‘n vlugtelingsbestaan in die
voetheuwels van die Pireneë en Alpe gevoer het, het baie van ons
Suid-Afrikaanse families gestam. So kan
ons verwys na my eie familie Minnaar/Mesnard/Maynard, sowel as Le Grange, en
ander families soos Cordier, Durant, Faure, Hugo, Lombard, Malan, Meyer,
Olivier en Roux, waarna Marthinus in sy proefskrif verwys.
Verskeie van hierdie
families het in 1688 na Suid-Afrika gekom op die HOIK spiegelschip, die “China .”
Hierdie skip word betreklik algemeen verkeerdelik as die “Berg China ”
geïdentifiseer in byna alle geskiedenisbronne. In die suide van Frankryk het
die Waldense verskeie oorloë en kruistogte teen hulle deurstaan. Die wat gevang
was, is op onmenslike wrede wyse doodgemartel of mishandel. Deur die eeue heen
sou duisende lewendig verbrand word, of in kookende olie sterf. Party sou
gehang word, of as teiken deur boogskutters gebruik word. Ander was op die wiel
gebreek of lewend in stukke gesaag en vir wilde honde gegooi om verskeur te
word. Sommiges is uit torings gegooi en ander is gestenig of op diaboliese wyse
stadig met gloeiende ysters doodgefolter. Die tonge is uitgeruk, oë is
uitgesteek, en ore en neuse is afgesny. En tog, getuig geskrif op geskrif van
die heldedood wat hierdie martelaars vir hulle geloof gesterf het. So bv is die
Dauphinese en Piedmontese Waldense in 1488 deur ‘n gepeupel van 18,000 soldate
en gewerfde moordenaars en opportuniste aangeval en in die Aigue-Froid grot
vasgekeer en uitgerook. Die wat gevlug het, is voor die voet van kant gemaak.
Na die tyd is 3,000 Waldense dood gevind in die grot—waaronder 400 babas, en
talle oumense en kinders.
Waldensiese gevangenis in 'n kerker in Frankryk |
In 1558 weer, is een van die Waldensiese leraars,
Geofroi Varaile van Busco, in Piedmont, op die brandstapel verbrand. Met luide
stem het hy bly sing terwyl die vlamme gebrand het, sodat selfs die skare
rondom hom trane in die oë gekry het. Twee jaar voor hom het ‘n boekhandelaar
op soortgelyke wyse omgekom omdat hy Bybels versprei het. Hugu Chiamps van
Finestrelle se ingewande is lewend uitgeryg, en so ook in die geval van Peter
Geymarali, waarna ‘n wilde kat in sy buik geplaas is om hom verder te krap en
te byt. Maria Romano was lewendig begrawe by Rocco-patia, Susan Micheleni is
dood deur honger en koue, Barholomew Fache is met sabels stukkend gekap, en die
wonde toe met ongebluste kalk ingevryf, en Daniel Michelini se tong is
uitgeskeur omdat hy God geprys het. Vuurhoutjies is in die vlees van James
Baridari se gesig ingedruk en toe is dit aan die brand gesteek. Daniel Revelli
se mond is met buskruit gevul en ontlont, waarna dit sy hele kop aan stukke
geblaas het. Maria Monnen se wang en ken is van vlees oopgeslag, waarna sy
gelaat was om so in gruwelike lyding te sterf.[2]
So het
die wrede moordsug geslagte lank voortgeduur. Soldate en kruisvaarders het by
tye onverwags op onverdedigde dorpies toegesak en honderde inwoners brutaal om
die lewe gebring, geslaan, in die tronk gegooi en verkrag. Dit was ‘n
skrikbewind soos wat die Hugenotebeweging in sy hele geskiedenis nooit geken
het nie. Uit hierdie heldhaftige manne en vroue het baie van ons voorvaders
gekom—mense wat tot die dood toe getrou gebly het aan dit waarin hulle geglo
het.
Met hierdie sobere geskiedenis in ons
gedagtes kon ek en Marthinus kuier totdat hy sy seuns na die middernagtelike
feesfieringe van Grey Kollege se eeufeesherdenking kon neem. Na ‘n vol dag het
Grey Kollege se makietie nie vir my veel aantrekking ingehou nie, dus het ek
die aftog geblaas na ‘n gerieflike kamer met ‘n pragtige ou dubbel gietyster
bed met koperknope—nes ouma s’n op die plaas.
No comments:
Post a Comment