Na ‘n vrugtevolle nag van genealogiese
kruisbestuiwing waar ek helaas by verre die grootste ontvanger was, kon ek weer
terugkeer na ‘n rustige in die Statige Gastehuis. Die volgende oggend het
Marthinus reeds in die gastehuis se restaurant gereed gestaan met ‘n
uitgebreide ontbyt en ‘n lekker geselsie vir oulaas. Die restaurant het heelwat
gaste wat vroeg ontbyt eet en die oom en tannie langs my sê hulle is op pad Pretoria toe van die Kaap
af. Ek waarsku dat die spietkops van Gauteng aggresief is. Ek het vyf stelle
van hulle teëgekom voor dit donker geword het. Dis soos die rowerbaronne langs
die Rynrivier in Duitsland. Langs elke tweede brug sit een en kyk deur ‘n
kamera op ‘n driepoot. Die oom en tannie sê egter dat hulle nie gepla is nie want
hulle is nie haastig nie. Ek knik en begin kriewel om self te ry. Daar is nog
‘n lang pad vorentoe.
Met my vertrek voel dit soos dit gewoonlik
voel na ‘n ontmoeting met ‘n genealogiese mede-navorser. Mens voel so bietjie
soos ware familie. Ek hoop om Marthinus Jordaan en sy vriendelike gastehuis
vorentoe weer te besoek, en ry weg met my nuut-gekoopte eksemplaar van sy
uiters leersame proefskrif: “Die Jordaan Familie. ‘n Historiese ontleding van
hulle genealogie en die vestiging van ‘n toerismeroete.” Iets om lekker te lees
wanneer die spoke die slaap verdryf in nagte wat kom.
Na Bloemfontein draai die pad slap links en
dan weer regs na Dewetsdorp - ‘n tipiese klein, vaal Vrystaatse dorpie. Stil en
verlate op ‘n Sondag-oggend. Ek stop by ‘n monument in die hoofstraat en neem
foto’s om met Fotki te deel. Dis maar ‘n kort stoppie. Die dorp se
trekker-museum is toe so ek vertrek dan weer—sig-sag om die gate in die
teerblad. Die pad dra omtrent geen verkeer nie maar die spoedgrens is ‘n
misrabele 100km/h. Een van daardie onbegryplike onnoselhede wat die
verduideliking van alle logika sekerlik ontwyk. Ek wonder wie het die pad se
spoedgrens oorspronklik uitgedink? Seker een van daardie dik-raam bril omies
met borselkop hare vol Brylcreem wat lankal al pakket gevat en by die see gaan
aftree het. Die held van geslagte van spietkops wat motoriste kan beboet waar hulle geen gevaar vir
enigiets anders as ‘n meerkat inhou nie.
Daarna kom Smithfield aan die beurt. Nog ‘n slaperige,
aantreklike ou dorpie. Ek stop by ‘n monumentjie langs die hoofstraat en neem
sommer deur die venster ‘n foto of twee. ‘n Kombi vol skoolkinders ry verby,
waai en skree vriendelik woorde van groete of aanmoediging. Of miskien het ek
verkeerd gehoor en was dit eerder, “wat kyk jy, ou Gautenger?” Ewenwel, ek
verwens opnuut my wit en blou GP nommerplaat wat vir die hele heelal aankondig
dat ek ‘n ontsnapte inwoner van die Hoofstad van Misdaad en Universiteit van
Tsotsi’s is.
Van hier af begin die wêreld geleidelik
interessanter word. Aliwal-Noord is ver suid maar die “enjin word dromerig
stil,” soos Laurika Rauch sing, en ek hou aan foto’s neem—sommer so in die ry.
Al is dit net om te wys hoe die wêreld hierlangs lyk. Aliwal-Noord self lyk of
dit in die nuwe Gestapo hoofkwartier omskep is en ek begin al voel hoe ek die
hele kar sal moet afpak by ‘n pad blokkade—totdat hulle dalk ‘n vergete pakkie
.22 patrone ontdek, of enigiets waarvoor ‘n onskuldige naïewe Suid-Afrikaner ‘n
naweek in die tronk kan spandeer. Dis egter maar net ‘n vragmotor wat in die
hoofstraat gebreek het. Ek is nogal beïndruk. In Johannesburg gebeur sulke goed elke dag en
geen spietkop of polisieman verwerdig homself om in te gryp nie. Die verkeer kan maar van
Johannesburg tot in Pietersburg opdam en
dis maar goed want as die vragmotor nie vanself verdwyn nie sal hy in
elk geval na 800 jaar weggeroes wees. Maar in Aliwal-Noord word alles afgesper,
vriendelike polisiemanne kanaliseer die verkeer langs ‘n ander roete, en laat
mens weer voel of jy in ‘n beskaafde land woon. Volpunte vir Aliwal-Noord!
Die konsentrasiekamp gedenkterrein op Aliwal-Noord |
Net buite die dorp stop ek by die
konsentrasiekamp gedenktekens. Die ou grafstene is binne die gebou agter hekke
toegesluit teen vandale. En op hierdie manier kon ek hulle nie lees of
fotografeer nie. Treurig. Ek word egter wel bygeloop deur ‘n ryloper met die
naam van Shane wat begin deur te sê, “mooi né?”
Wel, ek weet nie of ek persoonlik die woord
“mooi” sou gebruik het nie, maar daar is wel iets spesiaals aan hierdie gedenk terrein
waar soveel onskuldige lewens so onnodig verlore gegaan het. Die man
verduidelik sy voertuig is in Bloemfontein
gesteel en hy soek ‘n geleentheid Port
Elizabeth toe. Na die vyfde keer wat ek met sulke
sop-stories gevang is het ek myself belowe dat ek nie weer ‘n teiken gaan wees
nie, dus moet ek maar simpatiek vir die man verduidelik dat ek enige tyd vir
hom hulp per selfoon sal ontbied, maar rylopers met lang stories en ek het nie
meer ‘n toekoms saam nie. Niks persoonliks nie, maar dis die land waarin ons
woon. Die ryloper trek sy skouers op en gaan staan weer by die kruispad. Ek dag
ek sou hom later ‘n pak soutige aartappelskyfies gee, maar ek kry ‘n vuil kyk
met die uit-draai en toe dog ek miskien sal die skyfies hom dors maak en dan
vloek die man my eers. Ek huiwer tot die motor in tweede rat is, en toe is dit
te laat om te stop, dus druk ons maar deur Queenstown toe.
Van Aliwal af raak die wêreld al mooier en
mooier en ek is altyd jammer dat ek die geweste nie eintlik ken nie. Sonder
verkeer vorder alles vlot en kort voor lank daal die pad af na Queenstown toe.
Daar kruip die gebruiklike spietkop weer agter ‘n kamera weg soos ‘n bosluis op
‘n grashalm wat wag om die bloed uit ‘n agtelosige toeris te suig. Ek wonder
wie het spoedkamera’s uitgevind en sukkel om my gedagtes rein te hou. Uit
protes besluit ek om nie brandstof in Queenstown in te gooi nie. Laat hulle dan
maar hulle valuta uit spoekaartjies verdien. Die pad draai na regs af Tarkastad
toe, en weereens is dit ‘n belaglike 100km/ spoedgrens op ‘n pad waar ek
presies drie voertuie teëkom. Dit is om van gek te word as die son begin water
trek en mens is haastig. Ek dink weer aan die dikraam bril omie wat
die reëls uitgedink het en hoop die seelug het sy kar al drie maal vrot laat roes.
Tarkastad is soos hy nog altyd was. Ek gooi
brandstof in by die garage, omring deur Taxis en luidrugtige Xhosas wat
doef-doef musiek speel sodat die hele ekologie ineenkrimp. Dis my straf omdat
ek nie op Queenstown wou brandstof ingooi nie. Vies probeer ek onthou waar ek
my traangas kannetjie gebêre het, maar dis nou te laat. Dis iewers onder al die
bagasie. In die hoofstraat van Tarkastad loop ‘n bruin koei, rustig en sonder
stres. ‘n Klompie kinders kyk my skeef aan soos ek kruis en dwars ry om die
regte uitdraai pad te kry, en dan vind ek hom—reg verby die lokasie en suid-wes,
Commandodrift toe. Dis waar ek wil wees. Dis so 25 km of so iets, die
plaasmense was nie baie definitief nie, maar die pad is betreklik seker.
Slang-stert langs die pad. As hy jou byt... |
Ek stop om ‘n enorme geel slang met ‘n
swart stert af te neem. Ek weet nie wat dit is nie, maar ek is seker as hy jou
byt gaan jy die Tarkastad Herald se voorblad haal—of wat hulle koerant ookal
heet. Na hom is daar ‘n bietjie ape in die pad maar verder is dit afgesonder en
verlate. Grondpad. Nie te goed nie en nie te vrot nie. Eg Suid-Afrikaans. En
dan moet ek begin motorhekke tel. Net voor die derde motorhek moet ek regs
draai na die Commandodrift Reservaat, maar dit lyk nie soos ek my voorgestel
het nie, en ek ry eers verby totdat ek besef dit was ‘n fout. Omdraai en
terugry, dan links draai en uiteindelik by die eerste plaaswerf stop. ‘n Groot
man in kakie klere kom uitgestap en beduie ek moenie onder die doringboom
parkeer nie want hy vertrou nie die boom se wortels nie. Ons groet. Fourie
Schoeman is die naam, sê hy. “Kom binne dan drink ons iets.”
Ek is heel opgewonde om te kon arriveer.
Die huis lyk modern maar die hart daarvan is nog dieselfde huis waarin die
Voortrekkerleier Andries Hendrik Potgieter en sy familie gewoon het. Dit is vir
my ‘n besonderse historiese ervaring en ‘n ware voorreg. Ek beduie nog dat ek
net gou moet reëlings tref vir akkommodasie op ‘n gasteplaas daarnaby, maar
Fourie waai die voorstel onmiddellik af. “Op my plaas ry niemand na 12:00 nie.
Ons vat nou jou goed spaarkamer toe.”
En dit was die einde van die argument. Een
ding het ek al van Karoo boere geleer. As jy
nie oppas nie sal hulle jou stukkend kuier. Dis hartlike mense daardie. Sout
van die aarde. Mense van karakter soos daar onder die moderne geslag nie meer
baie van bestaan nie. Dis my soort mense met gewoontes en maniere waarmee ons
nog grootgemaak is. Sy vrou is Engels en haar naam is Joan, maar sy bring
koffie en tee op ‘n skinkbord met beskuit, netsoos dit in die Potgieters se tyd
sou gedoen gewees het. Ek verkyk my aan die huis. Die muure is baie dik en
Fourie verduidelik dat daar omtrent enigiets in die muure ingebou was, van
klippe tot planke en ander rommel.
Die huis is natuurlik oor die jare baie
verander, maar hulle wys my foto’s van hoe die huis oorspronklik gelyk het en
ons raai dat dit seker ‘n rietdak en –plafon sou gehad het. In die eetkamer
staan ek voor ‘n ou voorlaaier teen die muur en wonder: hoeveel keer sou my
oupagrootjie se oupagrootjie se oupagrootjie Frans Labuschagne hier met sy
Potgieter familie gekuier het? Hoeveel jagstories is tussen hierdie vier muure
vertel? Hoeveel keer is daar gekla en gesug oor die Xhosa aanvalle, die verval
van infrastruktuur, die sukkelende landbou kommoditeitspryse, die stygende
insetkostes, veediefstal, burokrasie en politieke dubbelsinnigheid? Dit is
alles tema’s wat ons daardie middag in die sitkamer sit en herhaal asof byna
195 jaar nooit verbygegaan het nie. En toe sê Fourie: “Nou kom ek gaan wys jou
my ysters en dan gaan kyk ons bietjie by Brakfontein.”
Eintlik is ek verskriklik haastig want die
son sak en die lig word min en ek wou nog foto’s by Brakfontein neem. Maar ek
kyk eers na die lapa wat Fourie twee jaar lank aan gebou het. Ongelooflik.
Gebou uit karaktervolle stukke hout van die plaas af, en die oorskot van ou
ossewaens wat op die plaas gestaan het. Elke plank en balk diep verweer deur
rysmiere en die elemente soos die plooie op die voorkop van ons oupas en oumas.
In een hoek is ‘n ry geelkoper krane waaruit jy drank kan tap soos water in ‘n wasbak. “Booze on
tap,” dog ek by myself. Daarnaas staan ‘n yskas wat Fourie verniet gekry het,
en toe met yster beslaan het en opgedollie het sodat dit na iets tussen Art
Deco en X-files lyk. Regtig oorspronklik. Die braaiplek is tussen die vellings
van wawiele gebou, en aan een muur is ‘n spit-braai es waarin jy ‘n lang maer
vark met elegansie op die spit sal kan
braai. Wel, seker ‘n bok of ‘n skaap, maar dit is groot genoeg vir ‘n lang maer
vark. Regtig. Die ligte is uit koedoe horings gemaak. En oral is kleinighede en
dekor wat wys dat die Boere van die Karoo nog die kuns verstaan om dinge uit
niks te kan
maak op so manier dat dit vir stadskinders na iets lyk wat baie geld moes gekos
het.
En dan die ysters. Dis Fourie se 1950’s
Unimog wat hy vir R2,000 op ‘n skrootwerf gekoop en byna perfek gerestoureer
het. En ‘n pragtige ou John Deere trekker wat bottel-blink nuutgemaak is en
vandag weer so goed ploeg soos toe hy nuut was—lank voordat ek gebore was. En
toe ry ons Brakfontein toe. My belangstelling in Brakfontein berus op ‘n
raaiskoot en lê gewortel in die fassinering met die woonplekke van ons
voorvaders. Tydens die Slagtersnekverhore in 1815, het my oupagrootjie se
oupagrootjie se jonger broer getuig dat hy gebore was op sy vader se plaas
Brakfontein aan die Groot Visrivier. Hierdie plaas Brakfontein was weliswaar
nie besonders naby die Groot Visrivier nie, maar by gebrek aan ander ooglopende
plase met dieselfde naam moes ek raai dat met “Groot Visrivier” eintlik ‘n
generiese streeksverwysing bedoel was. Maar daar was nog ‘n potensiële
leidraad.
My oupagrootjie se oupagrootjie was
Leendert Labuschagne. En dié se pa was Frans, of “Ou Labuschagne,” soos hy
tydens die Slagtersnekverhore genoem was. “Ou Frans” Labuschagne was goed
bevriend met Hermanus Potgieter, die vader van Voortrekkerleier Andries Hendrik
Potgieter. Hy was ook met Hermanus Potgieter se suster, Cornelia, getroud
gewees, en het jare gelede saam met die Potgieters in die Bruintjieshoogte
gebied gevestig. Daar was dus bande van familie, vriendskap en die verlede wat
die Labuschagnes en die Potgieters aan mekaar verbind het. En toevallig lê die
plaas Brakfontein langs die Potgieter plaas, Commandodrift aan die Tarka. Sou
dit bloot toevallig wees, of kon daar ‘n verbintenis wees? Op Brakfontein het
ek gehoop om minstens ‘n leidraad te vind.
Genealogie is baie soos ‘n speurverhaal en
ongelukkig is die verlede nie noodwendig altyd oorgretig om kritiese leidrade
bekend te maak nie. Hierdie was so ‘n geval. Die son het al laag begin sak toe
ons die pad Brakfontein toe gevat het. Netsoos in die Baviaansriviervallei, nie
ver daarvandaan nie, is Brakfontein in ‘n lang, smal kloof geleë wat diep die
berge in kronkel en op verskeie plekke ‘n droë rivierlope kruis. In die swak
lig moes ek maar my foto’s so in die ry neem terwyl Fourie Schoeman vertel van
die streek en sy mense. Aan regterkant lê ‘n ou murasie van klip en mens kan maar net wonder wie
het eens op ‘n tyd daar gewoon en watter familie se heil en trane is hier
gevorm. Verder aan staan ‘n ou kerkie—nog goed behoue, maar dig gesluit en
sonder lewe. Hier in die Palmkloof kerkie, vertel Fourie my, is tot in sy dae
nog bymekaargekom deur die mense van die omgewing. Rondom staan nog die
oorblyfsels van nederige klein nagmaalshuisies—droog gebakte muure wat ‘n
lêplek vir wilde diere van die veld geword het, met leë vensters wat soos die
oogkaste van ‘n skedel oor die Karoo tuur. Tyd vir stop was daar egter
ongelukkig nie, want Brakfontein lê nie veel verder aan nie, en die lig begin
kwyn.
By Brakfontein self was daar egter
ongelukkig nie veel om te sien nie. Die ou opstal wat eens op ‘n tyd hier
gestaan het, is tot op die grond afgebreek. Agter hom is ‘n nuwe huis in die
1950’s gebou, en dit het beteken dat daar nie juis vêrdere leidrade was nie.
Geen grafte nie, niks. Dit is eintlik nie heeltemal verbasend nie, want in alle
waarskynlikheid was die Labuschagnes soos baie ander pionier families maar
betreklik nomadies van aard. Heel moontlik was hulle verblyf op Brakfontein—as
ons eers van dieselfde Brakfontein praat—relatief kortstondig. Hoe dit ookal
sy, daar was nie werklik getuienis van inwoning wat pertinent dui op ‘n
voor-Groot Trekse teenwoordigheid nie, en dus was dit ook nie moontlik om
verdere afleidings te maak nie. Ewenwel, ek het so in die ry maar ‘n paar
foto’s afgedruk en gehoop dat indien daar later dalk vêrdere helderheid gevind kan word, die foto’s
miskien iets sou kon beteken.
Op Brakfontein is daar egter wel iets wat
redelik uniek is. Naby die opstal staan ‘n taamlike groot, moderne minerale
water fabriek. Dit lyk baie skoon en gesofistikeerd. Die groot wit gebou kom
egter byna as ‘n skok van kontras in die stil vallei waar mens net jou oë hoef
te sluit om die geklap van Voortrekker swepe en die geknars van wawiele te kon
hoor. Van hier af loop die pad verder die berge in, om uiteindelik by die
Baviaansrivier vallei se grondpad aan te sluit, nie ver berg-op van die
historiese ou Glen Lynden kerkie waar so baie bekende Boere families se wortels
lê nie. Ons het egter op Brakfontein omgedraai want Fourie wou my nog in die
laaste lig gou die Commandodrift dam gaan wys. Dit was vir my jammer om so gou
te moes omdraai, want ek sou graag nog eers wou rondstap en dink en wonder.
Maar ek wou darem die dam ook graag sien, en die besoek was inderdaad die
moeite werd. Dit is ‘n verbasende groot dam met ‘n reusagtige opvanggebied.
Rondom die dam is mooi klein Parkeraad
kliphuisies—regtig basies, maar baie skoon en netjies. ‘n Paar vissermanne het
rondgestaan en begin gereed maak om huis-toe te gaan terwyl die Tarka se Karoo stil en waardig in ‘n sagte salm-kleur gebaai was deur
die ondergaande son. Dis ‘n ander tipe wêreld hierdie wat ek nie ken nie, maar
ek kon sien dat mens vir hom sou kon lief word. Fourie Schoeman het eens op ‘n
tyd naby Ermelo geboer, maar die Karoo is waar
hy wortel geskiet het. “Jy sien, dis winter en dis groogte, maar kyk net hoe
vet is die vee nog,” het hy beduie. Vir my is dit ‘n paradoks, want vir my oog
was daar byna niks om te vreet nie. Maar dit is maar net omdat die land van my
voorvaders vir my vreemd geword het. Om te Karoo
te leer ken is duidelik om hom te leer lief kry.
Daardie aand gesels ons tot 10:00 in die
sitkamer—langs die ou Voortrekker Potgieters se eetkamer. Fourie en sy pragtige
vrou, Joan, laat my toe om hulle foto-album te kopieer. Hierin is ‘n klomp
foto’s van hoe die huis oorspronklik gelyk het. Dit is ‘n tipiese ou
pioniershuisie—dik muure, spits dak—‘n stil en waardige plek waar ‘n groot
familie saans om ‘n olielamp sou boeke gevat het. ‘n Rietdak-bedekte hawe
waarin hulle snags moes lê en luister of daar nie miskien die geluid van Xhosa
voete om die hoek kom nie, of die sagte rumoer wanneer Fingos die beeste uit
die kraal kom steel nie. En laat-aand, wanneer ou Hermanus Potgieter uitgestap
het om bekommerd ‘n pypie te gaan rook in die aand-bries, sou hy sekerlik die
donker bosse ingetuur het op soek na die glim van die maan se lig op ‘n staal
assegaai lem. Dit was nog vreemd vir my om behoorlik in te dring. Die wêreld
van my voorgeslagte. Die grond van hulle liefde en die produk van hulle verset
teen verdrukking en vreemde oorheersing.
Fourie vertel my hoe ryk die aarde
hierlangs is. Sy plaas lê op die walle van die Tarka rivier en ek kon nie help
om my verwondering oor die sterk struktuur en mooi kleur van die grond uit te
spreek nie. “Jy weet,” het hy gesê, “ek het hierdie landerye, laat ek sien…
omtrent vyftig jaar gelede gemaak. En ek het nog nooit ‘n enkele keer kunsmis
toegedien nie.” Dis nie groot landerye by die standaarde waaraan ek gewoon is
nie, maar ek kon sien dis grond waar lusern geil kon groei. Vir my wat gewoond is
aan suur grond waar niks meer as ‘n jaar behoorlik wil groei sonder bemesting
nie, klink dit soos die Paradys soos dit was voor Adam en Eva alles vir ons
loop en opfoeter het.
Vir ‘n Voortrekker familie sou dit ‘n
vriendelike land gewees het. Voedingsryke weiding, mildelike water, diep grond
wat groot oeste sou kon lewer, en ‘n gevoel van vryheid, maar ook ‘n gevoel van
verborgenheid so diep tussen die berge. Hier sou mens jou maklik kon verbeel
dat die moordlustige hordes in die ooste en die inmengerige Engelse in die
suide en weste nie bestaan het nie. Maar die realiteit was heel anders. Selfs
hier, het die lang arm van Imperiale Brittanje bygekom, en selfs hier het die
gejil van Xhose krygskrete die stilte verstoor. En toe wonder ek of dit vir die
Potgieters en die Labuschagnes dieselfde gevoel het as wat dit vir baie
Afrikaner families vandag voel om eendag oor hulle land heen te kyk en te besef
dat hulle dit al reeds verloor het. Vir ‘n vader om eendag aan tafel die moeder
se hand te druk en te vra hoe die familie sal voel om na die onbekende vreemde
te verhuis. Vir my, as buitestaander, is dit deels moeilik en deels maklik om
in te dink. Ek het nie die emosionele verknogtheid aan hierdie valleie nie—maar
ek kan my die
verlies nogtans indink. ‘n Boer en sy grond is een, want in baie gevalle
definieer die een die ander. Dit kon nie maklik gewees het nie.
Eintlik is dit belangrik dat mens moet
onthou dat die Voortrekkers nie net getrek het weens een enkele rede nie. Die
Engelse regering se inbraak op hulle waardigheid en selfbeskikking was ‘n
faktor. Die jarelange geplunder van wilde nasies was nog ‘n groot rede. Die
eensydige wetstoepassing, die droogtes, die gesukkel met landbou
kommoditeitspryse, die beperkings op die selfverdedigingsregte van geteisterde
families—die verbysterende klap in die gesig van Slagtersnek-dit was alles
goeie redes. Maar daar was nog ‘n rede en Fourie Schoeman het my hieraan
herinner. Die Trekkergesinne was groot, en die Tarka, die Visrivier en die
Baviaansrivier was nie onbeperk nie. Selfs tot in onlangse jare was plase
klein—veels te klein om ‘n gemiddelde gesin ‘n goeie lewe te kon besorg. Die
Voortrekkers moes al hierdie dinge mooi besef en versigtig opgeweeg het voor
hulle hulle dramatiese besluit geneem het om die land vir altyd vaarwel te
roep. En soos in jare vantevore kon ek nie help om op te merk dat al hierdie
tekens vandag weer herhaal word nie. En dat ons volk eenvoudig voortgaan om te
trek na nuwe horisonne, netsoos 160 jaar gelede nie. Waar mens ookal kom kan jy maar vra. Een
kind sit in London .
Nog een in Kanada. Die kleinkinders woon in Nieu Seeland, en die ander studeer
in Amerika. Miskien vir goed, en hoewel die ouers verlang, is dit nie altyd dat
hulle die kinders ‘n terugkeer toewens nie.
Ons nasie kyk vorentoe en hy sien sy donker
wolke op die horison. Miskien met ‘n onbewustelike drang na selfbehoud stuur
die volk toenemend sy kinders na nuwe lande sodat sy voortbestaan meer seker
sal wees. Maar is daar ‘n voortbestaan wanneer die nuwe geslagte in nuwe lande
noodwendig hulle taal, kultuur en gewoontes sal verloor? Dit is vrae wat te
groot is vir een aand se gesprek, en netsoos in die Potgieters se tyd kon die
Tarka geen raad gee nie.
En so bring ek die nag deur in die
historiese woning van Andries Hendrik Potgieter se familie, in ‘n slaapkamer so
groot soos ‘n muurbalbaan. In die laat-nag wil mens lê en luister of jy nie nog
ou Blouberg se stem saggies kan hoor soos hy en sy bejaarde ou vader Hermanus
die meriete van ‘n volksverhuising anderkant die Grootrivier sit en bespreek
nie. Maar Commandodrift se opstal sou daardie nag sy stil geheime vir homself
hou. Ek kon maar net lê en wonder totdat die nagwind my gedagtes kom
bymekaarmaak en stil in die Tarka rivier laat afdryf na ‘n toekoms wat vir my
nog net so duister en onseker lyk soos in die tyd van die Potgieters, die
Labuschagnes, die Nels, die Vosloos, die Bothas, die Kloppers, Fabers, Krugers,
Groblers en ander families wat lank gelede hier gewoon het nie.
No comments:
Post a Comment