Die oggend breek mildelik aan in Colesberg
en ek besluit om eers die dorp te gaan verken eer ek verder gaan. En terwyl ek
stadig tussen die statige ou huise deur ry suig die dorp my gedagtes meer as ‘n
eeu terug na ‘n helder-mooie Sondag toe ‘n jong koloniale Rebel met die naam
van Willie Louw, op dramatiese wyse na sy dood geneem was deur dieselfde
strate. Adriana Henrietta Johanna Kolbe, oftewel “Dana” soos haar familie haar
genoem het, was maar twintig jaar oud en verloof aan die jong koloniale rebel
en 30-jarige seun van Ds. A.A. Louw. Dit was 23 November 1901, ‘n soel sonskyn
dag toe die Britse soldate Willie Louw op ‘n karretjie voor sy jong verloofde
se huis verbygetrek het. Vir oulaas het hul oë ontmoet, en waarskynlik het
Willie se hand in laaste saluut opgegaan terwyl sy die liefde van sy lewe in
haarself aan hartstogtelike weemoedigheid oorgegee het. Sy het Willie Louw
nooit weer gesien nie. Daar word vertel dat toe die salvo lostrek, die weer op
dieselfde tydstip gedreun het, sodat die skote gedemp geword het. En
onmiddellik daarna het die helder lug toegetrek en het die hemele geween oor
die vergieting van die kosbare bloed van nog ‘n jong Afrikaner held. Willie
Louw se verhaal sal vir altyd onthou word soos dit opgeteken was in “Hoe Zij
Stierven.” Maar ook sy verloofde sou hom nooit vergeet nie. Hoewel sy
uiteindelik wel getrou het, was Willie Louw die enigste ware liefde van haar
lewe wat sy ooit sou ken. In 1965 toe sy haar laaste asem uitgeblaas het, is ‘n
doos sjokolade bo in ‘n hangkas van Dana se slaapkamer ontdek. Die sjokolade
was al tot stof vergaan, mar dit was toegebind met ‘n rooi lint, en binne in
was ‘n briefie wat gelees het: “Aan Dana, met al my liefde—Danie.”
'n Verposing nie ver buite Colesberg |
Dit was ‘n tragiese verhaal—byna
Shakespearies van aard. Snaaks genoeg, die jare het sonder inspanning
teruggerol sodat ek in verbeeldingsvlug vir oulaas vir Willie Louw op sy laaste
tog deur die strate kon sien. Mens het baie gedagtes wanneer jou pad die
voetspore van so ‘n romantiese verhaaltjie kruis. Dit het my getref dat as
mense ooit van my die mooi woorde moet sê wat van Willie Louw gesê was by sy
heengaan, dan sou ek ‘n buitengewone lewe gelei het. Willie Louw was nie net
populêr nie. Hy was ‘n beminde mens gewees. In sy tronksel het hy as
gehoorafwagtende sy besoekers verstom met sy buitengewone sielevrede. Hy het
hom besorg oor ‘n drankverslaafde wat in die sel langsaan gelei het. Met sy
wagte het hy die stand van hulle geloof bespreek, en voor sy laaste groet het
hy nog gevra dat daar aan sy bewaarders ‘n mandjie vrugte gestuur sal word
wanneer dit ryp was. Sulke mense is skaars op aarde. Sulke harte is goud in die
bodem van ons land—en waar syne rus in die stil ou begraafplaas op Eenzaamheid,
nie ver van Gary Player se plaas nie, wag hy rustig op die laaste basuin—rustig
in die wete dat hy as ‘n ou bekende vriend verwelkom sal word. En so dink ek
toe weer aan arme ou Tant Dana wat ek nooit geken het nie. Sonder enige kinders
het sy haar rykdom gelaat vir die stigting van ‘n ouetehuis op Wakkerstroom. En
daar sal haar naam ook onthou word in die “Dana Tehuis,” waar my ouma sopas
haar intrek geneem het, ‘n kort skaduwee van haar negentigste verjaardag af.
Colesberg se NG kerk |
Colesberg het mooi ou huise en ‘n pragtige
kerk wat die ganse hoofstraat bewaak. Ek maak ‘n stop by die kleiner ou
begraafplaas langs die straat en loop elke graf vinnig deur op soek na bekende
name wat ek vir my genealogiese vriende kan
fotografeer. Tyd om die nuwe begraafplaas te ondersoek was daar ongelukkig nie.
Daar is heelwat Britse grafte in die kerkhof en nie regtig iets wat my
besonders interesseer nie. So met die terugstap merk ek egter ‘n ou verroeste
perdeskoen op en ek buk om dit op te tel. Met ‘n glimlaggie herinner ek my aan
die oorsprong van die gebruik om ‘n perdeskoen, hol-kant na bo, teen die
voordeur vas te spyker. Die oumense het gesê dis vir geluk, maar ‘n ouer storie
het vertel dat dit gedoen was om die huishouding teen hekse te beskerm. Volgens
die verhaal het hekse ‘n nimmer-eindigende fassinering met wiskunde en somme
maak. Wanneer ‘n heks ‘n voordeur nader om te kom kwaad doen, en sy sien ‘n
hoefyster vasgespyker, kan
sy glo nie haar nuuskierigheid bedwing om uit te vind presies hoeveel spore die
hoefyster al getrap het nie. Dan draai die heks om om eers al die spore te gaan
tel, en gewoonlik hou dit haar die hele nag besig tot sy met sonsopkoms weer na
huis moet keer. En so moet die heks elke nag weer van voor af begin totdat sy
naderhand opgee. Ek het die hoefyster maar in my kar gaan gooi as ‘n ou
herinnering aan Colesberg, waar my voorvaders se voetspore ook half-vergete lê
onder die waaisand van tyd.
Die bekende Colesberg koppie |
Na ‘n kort stoppie om Colesberg se koppie
af te neem, en ontbyt by die BJ’s restaurant, wat vir my al ‘n jarelange
tradisie geword het, draai ek die motor se neus reghoekig teen die pad van die
son, en bekruip die Oranjerivier vanuit die Suide. Die pad is stil en sonder
verkeer, maar die hobbels en ongelyke oppervlakte herinner mens nogmaals op die
verval van infrastruktuur wat die kanker van ons platteland geword het. Ek het
nog altyd ‘n effense treurigheid gevoel om ou Grootrivier oor te steek, en so
ook moes ons voorvaders gevoel het toe hulle in die 1830’s hulle land vir goed
verlaat het. Dit laat my so terugdink aan hoe hulle die rivier op vlotte
oorgesteek het. Daar, kan ek my voorstel, het hulle vir oulaas die harpe aan
die wilgers opgehang soos die Israeliete langs die riviere van Babel, en die
laaste gesange gesing voor hulle die vreemde aangedurf het.
‘n Ent voor Philippolis draai ‘n grondpad
na regs, en die bande knars weer op die miljoene-jare oue modder-skalie wat sag
en vriendelik lê en selfs nie eers besonders baie stof maak nie. Dis ‘n
wyd-gestrekte wêreld vol mooi Karoo koppies en
wuiwende horisonne wat mens altyd naderlok om nog ‘n nuwe uitsig te probeer
vind. En so, na ‘n paar myle—want op grondpaaie voel dit of mense nog van
“myle” moet praat, vind ek die witgeverfde hekke van Bokpost wat soos
wydgestrekte arms die stof-bedekte besoeker nader wink. Die opstal is nie ver
nie, en ek kom uiteindelik voor ‘n wit muur en ‘n statige dubbelverdieping woning
te staan. ‘n Vriendelike Jack Russel kom kennis maak terwyl ek vyf minute lank
met ‘n geelkoper klepel aan die dik voordeur tik. Uiteindelik ontvang ‘n
bediende my en lei my na ‘n ronde tafeltjie in ‘n baie groot sitvertrek. En toe
kom Rolene Kolver in, half uitasem soos ‘n tipiese boervrou wat altyd agter
pligte en verantwoordelikhede aanjaag.
“Ek is die vêraf-familie wat julle nog
nooit ontmoet het nie,” stel ek my self bekend.
En toe begin die groot gesels. Haar man,
Kolbe Kolver, kom ‘n rukkie later ook in, en ons gesels oor Tant Dana se
Kolbes, oor familiegeraamtes, Nguni beeste en oor hoe ons nou eintlik aan
mekaar verwant is. Ons is “vyfde neefs,” sou ek later uitwerk—alhoewel ons
oor-oor-oupagrootjies seker byna ‘n eeu laas kontak gehad het. Maar dit maak
nie saak nie, want ons praat nog dieselfde taal en dink nog dieselfde. Bokpost,
vertel Kolbe, is nog deur een van Nico Vermaak se mense van ‘n luitenant van
Adam Kok verruil. Hy het uit die Kolonie getrek en toe sy wa en osse oorhandig
vir die plaas.
Later het Andreas Tobias Kolver en Anna
Sophia Kolbe hier geboer. Onder die Kolvers is grond bygekoop en het die
ouwêreldse kultuur van Bokpost wat vandag nog so prominent is, sy gestalte
gekry. Kolbe en Rolene beveel toe aan dat ek vinnig nog op Ruigtevlei ‘n draai
moet gaan maak. Dit is nog ‘n ou Kolbe plaas, maar heelwat verder, Bethulie se
kant toe. Die plaas grens aan die Hendrik Verword dam, en aangesien daar ‘n
groot ou familiebegraafplaas is wat ek nog altyd wou fotografeer, willig ek
sonder veel aanmoediging in. Ek het nie gedink daar sal tyd wees nie, maar die
nodige oproepe word gemaak en ek trek weg, nogmaals verwonderd oor hoe ‘n
genealogiese uittog partymaal sulke onvoorspelbare draaie kan maak. Langs die pad stop ek eers ‘n
rukkie by ‘n sementdam en ‘n windpomp waar seker ‘n goeie dertig bloukraanvoëls
waardig staan en pronk terwyl die vlakte-wind hulle nek-vere oop en toe kam.
Dis darem maar mooi—die simbool van ons Ou Suid-Afrika. Snaaks, hier in die
diep Karoo voel dit of dinge nog nie eindelik verander het nie en al is die Karoo vir my vreemd, voel die hele omgewing sommer
vriendelik en bekend.
Ek verdwaal bietjie by die dam, en toe die
polisie padblokkade my stop, sê ek sommer dadelik: “Dagsê! Niks varke aan boord
nie. Ek soek eintlik die pad Bethulie toe.”
Die man lag. Ek het nou al genoeg met
hierdie padblokkades te make gehad wat probeer keer vir een of ander
vark-siekte.
“Meneer, dis eintlik
verskriklik—VERSKRIKLIK maklik. Jy mik net so ‘n kort entjie verder aan, dan
draai jy regs. Jy kan
dit nie mis nie.”
Ek groet die dienaar plegtig en trap die
petrol. Sy instruksies is in die kol, maar nou moet ek brand want die dag loop
uit. Eintlik het ek half skuldig gevoel, want ek het gesit en biltong eet toe
ek gestop word. En ek is gewoond daaraan dat waar die gereg jou stop en jy
biltong het, daar gewoonlik moeilikheid is. Die dat ek toe maar die sak biltong
onder die sitplek ingestop en die krummels vinnig weggevee het. Ek weet die man
soek varkvleis, maar mens kan
nooit te versigtig wees nie…
Maar nou is ek dors en kom tot my irritasie
agter ek het per ongeluk gegeurde mineraalwater gekoop. Ek haat die goed en rol
die bottel om na die etiket te kyk. Nes ek gedink het. Kunsmatige
versoetmiddels wat jou beter sal preserveer as wat die balmerings-kundiges van
Egipte met die lyk van jong Toetankamen kon regkry. En dis ‘n lietsjie-geur wat
waarskynlik uit steenkool gedistilleer word. In my biltong-nadors is al wat
oorbly ‘n blikkie rissie en tamatiesap wat ek nog in Johannesburg gekoop het—net omdat die Bybel
sê: “beproef alle dinge en behou die goeie.” Ek drink die tamatiesap en besef
dat hierdie een van die dinge is wat nie behou hoef te word nie. Nou is ek
dors, én ek sit met ‘n bek wat brand… Maar die teer rol op, al op die ver-oewer
van die kronkelende dam en ek weet dat ek my nou in Simon du Plooy se wêreld
bevind.
Dis mooi hier. My pa en ek het nog altyd
gedink dit moet goed wees om hier grond te kan besit. Ek moet nou kyk vir die bordjie
“Ruigtevlei” wat “op ‘n’ draai lê,” maar twintig kilometer later is daar nog
niks nie. Die pad gee so een kronkel, maar sny dan sonder ‘n kinkel of ‘n knak
tot by Bethulie. Kort buite die dorp besef ek ek het die afdraai gemis, of miskien
het ek selfvertroue en onnoselheid gekombineer en dalk heeltemal die verkeerde
pad geneem. Ek kyk weer na my padkaarte, maar daar is nie lig nie. Ek ry dus
maar weer terug—net om te vind dat ek die bordjie misgekyk het op die enigste
plek waar die pad wel ‘n knakkie maak.
By Ruigtevlei se opstal maak ‘n jong dame
met haar twee seuntjies die deur oop en verras my deur nie die gewone
agterdogtige kyk na my lelike “GP” nommerplaat te gee nie. Hulle tuimel ook
sommer dadelik die motor in om my die grafte te gaan wys. Ek is nogmaals
verbaas oor hoe maklik die Karoo mense vreemdelinge
aanvaar. Waar ek vandaan kom uit die Suid-Oos Transvaal se middelveld sou jy
eers baie mooi moes verduidelik wie jy is en wat jou besigheid behels. Seker
maar omdat ons grensboere was wat jare van moordbendes, landmyne op ons
grondpaaie en terroriste in die bosse moes oorleef. Die begraafplaas is egter
net so ‘n kort entjie van die opstalle af. Op pad soontoe vra ek uit oor
Ruigtevlei se perde stoet. Karien du Plessis verduidelik dat haar skoonpa
opgegee het toe byna al sy perde eendag van lamsiekte gevrek het. Maar haar man
het stadig weer aangegaan, en vandag is die perde van Ruigtevlei weereens
bekend en gerespekteer.
By die begraafplaas tuimel die seuntjies
uit en vra onskuldig by die eerste graf: “Mamma, wie is hierdie?”
“Dis oupa se graf,” verduidelik die moeder.
“En hierdie?” vra enetjie, terwyl hy na die
grafsteen langsaan wys.
“Dis ouma s’n, vir wanneer sy eendag
doodgaan.”
Ek vind die jeugdige onskuld waarmee die
vrae gevra word, treffend. Veral toe die seuntjie by-vra: “Sal Mamma ook eendag
hiernatoe gebring word?”
En die moeder antwoord met die ongestoorde
praktiese natuur van ‘n boervrou wat in die lewenslig van die natuur al vrede
gemaak het met die pad van die mens: “Wanneer die tyd kom, ja,” is min-of-meer
haar antwoord.
Wat die seuntjies aanbetref, hanteer hulle
die inligting met die gelatenheid van jonkheid. Vir hulle is dit eenvoudig anderdag
se bekommernis daardie. En skielik verlang ek na die tyd toe ons almal nog so
kon voel. Na die jare dat ons geglo het dat kinders onsterflik was en dat net
ou-oumense op rype ouderdom die volgende skof aanpak. Daardie illusie is in my
12de jaar vernietig toe ‘n klasmaat in ‘n motorongeluk gesterf het. En kort
daarna toe nog ‘n maat se pa verongeluk het. En van daar af het ek geweet dat
ook die pad van kinders deur die dal van doodskaduwee loop en dat mens maar
liewer nie daaraan moet dink as dit jou gaan pla nie.
“Jy weet,” sê ek vir Karien terwyl ek
fotografeer. “Ek het hierdie grafte nog nooit voorheen gesien nie, maar ek ken
hierdie name al. Soos ek deur die stene gaan besef ek elke nou en dan ek kan maar knik en groet,
want ons ken mekaar al jare lank. Ons het nog net nooit ontmoet nie.”
Baie van die grafte is ou vriende van my
wat tot nou toe nog net op ‘n stamregister bestaan het. Maar nou kan ek die
foto’s van hulle grafte by hulle name voeg, en die volgende keer wat ek op een
van hulle se naam klik, sal daar ‘n foto van ‘n granietsteen verskyn om my te
begroet. Sulke dinge word vir my die versiersuiker op die koek.
Terug in Ruigtevlei se opstal wil Karien
vir my ‘n klomp ou familie papiere wys, maar die laai waarin dit gebêre word se
sleutel is weg. Na ‘n lang soektog groet ek maar my nuwe ver-af niggie en kry
my ry. Karien belowe om sommer die volgende dag al kopieë te laat maak en vir
my te pos. Min het ek besef dat haar woord so goed soos goud sou wees. Na my
tuiskoms het ‘n pakkie my bereik wat ‘n wonderlike bron van genealogiese skatte
sou wees. Geslagsregisters wat deur die ou pioniere van Ruigtevlei opgestel was
waarmee ek die Kolbe stamregister kon kruis-verifieer, en ryklik kon aanvul. En
so het ‘n onbeplande besoek wat amper nie sou plaasgevind het nie, uiteindelik
gelei tot een van die hoogtepunt-ontdekkings van die jaar. Ek skud nou nog my
kop by gedagte aan al hierdie goeie geluk en vriendelikheid van mense wat my
beslis niks skuld nie. In Karien se pakkie lees ek van ‘n wonderlike perd met
die naam Sultan, wat volgens oorlewering deur Lord Kitchener gebuit was tydens
die Anglo-Boereoorlog. Die perd is Engeland toe geneem as teelmateriaal, maar
later-aan is besluit dat die dier so uitsonderlik was dat hy teruggestuur moet
word om as teelmateriaal vir die herstel van Suid-Afrika se perde-poel te doen.
Maar Sultan se geluk het uitgeloop, want op Kaapstad se hawe was daar ‘n vreeslike
storm. Sultan het in die see geval en versuip—en Suid-Afrika moes maar sonder
sy beroemde gene sien kom klaar. Maar toe het die romantikus in my begin raai
hoekom my Oos-Transvaalse familie al ‘n honderd jaar ons teel-hingste by die
Louw familie van Colesberg se wêreld gekoop het: Sê nou maar dis omdat die
verdwaalde gene van ou Sultan se perde-familie nog al die jare daar rondgeloop
het? Ek sal graag so wil dink—selfs al is dit miskien te vergesog om waar te
wees.
Van Ruigtevlei is ek terug Bokpost toe. Ek
moes nog die Kolver begraafplaas op die plaas gaan afneem—ook ‘n mooi,
goed-versorgde begraafplaas met ‘n lieflike sterk gepleisterde muur om. Ook
hier loop ek een of twee bekendes raak wat ‘n teenwoordigheid op die
stamregister handhaaf. En hulle stel my weer bekend aan hulle familie wat nog
al die tyd daar lê en wag om ook opgeteken te word.
“Wel-te-kenne,” dink ek in die taal van
oumense wat lank nie meer gebruik word nie. Ek is nog steeds bly vir die
kennismaking. Dis vir my lekker om tog weer op ‘n regte ou Merino plaas te
wees. My Labuschagnes en Kolbes was Merino telers sedert die middel- tot laat
1800’s en ons is grootgemaak met ‘n liefde vir skape. Ek herinner my aan hoe
groot-oupa Izak Hermanus Labuschagne op ‘n tyd saam met sy maat twee ramme van
Spanje ingevoer het—seker so rondom
1885, skat ek. Met die aankoms is een ram toe ooglopend baie beter as die
ander. Soos sy Bybelse naamgenoot se vader met sy neef Lot
gemaak het, bied Oupa Izak toe sy vriend maar die eerste keuse aan. En dié kies
toe onmiddellik die beter ram. Ook maar goed so, want nes met Lot
se keuse wat dit nie ‘n goeie een nie. Die beter ram het binne ‘n paar dae
gevrek, en Oupa Izak s’n het bly leef. Die blinde sambok, sou die oumense seker
gesê het…
Die opstal van Bokpost |
Daardie middag trek ‘n geweldige stofstorm
los sodat die hele landskap vergaan in ‘n rooi waas van tierende geweld. Die
stof-wolke kom oor die ope vlaktes aangegalop en breek teen huis en boom soos
ek nog nooit tevore ervaar het nie. Naderhand weet ek nie meer of dit net stof
is en of dit reën ook nie, maar dit lyk na so ‘n mengsel van albei. Ek gaan
knip toe maar ‘n uiltjie en hoop daardie driedoring boom val nie op my motor
nie. Ten minste het ek wind-op geparkeer, maar dis nogtans ‘n hinderlike
gedagte. Ek dink so aan ou Vermaak wat sy wa en osse vir dieselfde plaas
verruil het. Ek het nogal dadelik gewonder hoe hy toe met vervoer reggekom het?
Sou ek dieselfde pad as hy moes loop?
Gelukkig het die storm uiteindelik bedaar.
Kolbe het eers na donker teruggekom, want hy moes gaan vuur slaan in die berge.
Seker die weerlig wat die droë veld aan die brand geslaan het. Ek is skoon
verstom want ek het nooit geweet Karoo bossies kan brand nie. Maar heimlik oortuig ek
myself dat Karoo boere seker ook nie weet wat
regte veldbrande is nie. Ken hulle my wêreld se ses voet tamboekiegras wat
klink soos masjiengewere op ‘n kommando oefen skietdag? Ken hulle ons dekgras
en terpentyngras wat as jy moet vuur slaan in die berge, jou naderhand so moeg en moedeloos maak dat
jy die vuur uit radeloosheid maar met klippe wil doodgooi? Seker nie. Maar laat
staan maar,” dink ek. Elke wêreld het sy eie probleme en niks is so irriterend
soos ‘n boer wat die heeltyd neul met: “…daar by ons, maak ons mos so-en-so”
nie. Hierdie wêreld is nog totaal vreemd vir my.
Kolbe en Rolene was so gaaf om hulle ouers
uit te nooi sodat ons mekaar oor aandete kan
ontmoet. My oom hou al jare aan dat ek tog op Bokpost moet gaan kuier—oor die
beroemde aandetes en stylvolle mense—het hy volgehou. En so is dit ook. Aandete
is by loodglas kristal en swaar silwer aan ‘n enorme tafel in ‘n eetkamer met
hout paneelwerk wat aan die Titanic se banketsaal herinner. “Hier gaan ete nie
net om jou maag vol kos te kry nie,” besef ek. “Dit is ‘n kultuur.” Jare gelede
het ‘n Amerikaanse intellektuele reus
vir wie ek die wêreld se respek gehad het, eendag gesê: “Every meal should be a
learning experience.” Van my beste herinneringe wentel nou nog om lang aande se
gesels om ‘n swaar-belaaide eetkamertafel in die groot ou eetsaal op die plaas.
Dis hier waar ons ou boere die wêreld se probleme opgelos—en nuwes uitgedink
het. En ek eet my Karoo skaaptjops met ‘n
privaat glimlaggie van tevredenheid. Iewers in ons Afrikaners se gebeente, loop
daar nog ‘n pype waarvan die murg uit goud bestaan. En ek dink ek vind daardie
goud nog in die Karoo na ek gedink het dit het
al byna uitgesterf.
Bokpost, www.bokpost.co.za word as ‘n kommersiële skaap- en wild en
gasteplaas bedryf. Die plaas is nie so vreeslik ver van die N1 snelweg af nie.
Daar waar die pad na die Hendrik Verwoerd dam uitdraai—by die brug waar die
spietkops so graag met hulle kamera’s sit en geld in-oes soos die rowerbaronne
langs die Rynrivier, draai mens eenvoudig noordwaards, instede van suidwaarts.
Die grondpad is nie te sleg nie en die plaas is maklik om te vind. Dit is
ouwêreldse vierster elegansie. Swaar-geborduurde linneware op die beddens,
donker hout met glimmende geelkoper knoppe, pragtige marmer badkamers met
vergulde krane, pootjie-baddens, mooi meubels en tydlose styl. Na Colesberg se
treurige akkommodasie voel alles sommer vriendelik en verwelkomend. ‘n Mens
doen jouself ‘n skade aan om nie op Bokpost te oornag op die lang reis tussen
die Kaap en die Transvaal nie. Ek neem myself
ook net daar voor om beslis seker te maak dat Bokpost my weer sal sien.
‘n Plaas kan hoe mooi wees, maar dis die mense wat sy
warmte verskaf. So was dit ook met die Kolvers van Bokpost. Tot laat die nag
het ons nog gesit en gesels oor die ekonomie van boerdery en toerisme, oor die
stand van die wêreld en die toekoms vir ons wat nog nie naby genoeg aftrede is
om te kan opsy-staan vir die resies van Afrika nie. Maar ons voorvaders kon
Afrika se probleme nie oplos nie, en ons wat hulle kinders is, voel soos hulpelose
toeskouers wat ewe onmagtig is om die verloop daarvan te beïnvloed. Afrika van
jou heen waar sy wil gaan. Die nie ‘n plek vir sissies nie. Maar Afrika is ook
iets wat in jou siel inkruip en hier in die Karoo
besef mens opnuut waarom dit so moeilik is om weg te gaan. Dit help nie mens
probeer dit beskryf nie, want woordeskat bestaan nog nie om die Karoonagte se
sterreprag te besing, of die mankolieke eensaamheid van ‘n tarentaal se roep
vroeg in die oggend te besing nie. Ek sou seker lankal in Nieu-Seeland of Amerika gewoon het as
omstandighede makliker daartoe gelei het. Maar die groot kombuis van Bokpost en
die mak eland by die agterdeur laat my besef dat ‘n mens iets van jouself sal
amputeer as jy hier wegloop. Jy breek nie hier weg sonder om iets te los wat jy
nooit weer sal kan
vervang nie. Ek sal die skuif maak as die geleentheid daar is, maar op ‘n aand
soos hierdie besef ek wat die prys sal wees-een dit is hoog.
No comments:
Post a Comment